درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : داستان حضرت ابراهیم - دوم ابتدایی

داستان حضرت ابراهیم - دوم ابتدایی

تاریخ ارسال پست:
دوشنبه 30 شهریور 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
1602

داستان حضرت ابراهیم - دوم ابتدایی  مقطع یا پایه : دوم ابتدایی        محل تدریس: کاس درس          زمان:20 دقیقه

صفحه: 53و54                    تعداد فراگیران: 8 نفر           روش تدریس: فعال مشارکتی گروه محور

هدف کلی: آشنایی با داستانهای قرآنی

هدف جزئی: آشنایی با داستانهای حضرت ابراهیم (ع)

                                دانش آموزان با کارهای بزرگ حضرت ابراهیم آشنا شوند

دانش شناختی

                              دانش آموزان با داستان زیابی حضرت ابراهیم آشنا شوند و بدانند .

                             داستان حضرت ابراهیم (ع) را شنیده و از آن لذت ببرید .

نگرشی

                             بعد از شنیدن داستان به ( پیامبران ) احترام بگذارند .

                            داستان های کودکی حضرت ابراهیم را بتوانند برای دیگران تعریف کنند .

مهارتی

                           در کارهای روز مره و در برخورد با دیگران از خصوصیات رفتاری پیامبران استفاده کرده و عمل کنند .  

وسایل مورد نیاز :

 کتاب، تصاویر در مورد داستان حضرت ابراهیم (ع)، چسب، ماژیک، یک مجسمه سنگی تراشیده شده برای تفهیم بت ( تجسمی )- چوب نشانگر – جدول ارزشیابی کنار تابلو-

رفتار ورودی :

معلم بعد از وارد شدن به کلاس سلام و احوال پرسی می کند ، بچه ها سلام. حالتون خوبه ؟ خوبید ؟ خدا رو شکر که همه خوبید ( البته باید در حین وارد شدن معلم دانش آموزان پیام قرآنی جلسه یا جلسات قبل را از حفظ بخوانند )، ممنونم بچه ها .

حضور و غیاب : بچه های گلم حضور و غیاب می کنم تا ببینم همه حاضر هستید یا نه؟

مریم خانم – ساناز – زهرا – فاطمه .

خوب خدا رو شکر که همه حاضر هستید .

دیدن تکالیف جلسه­ی قبل:

بچه های گلم تکالیف جلسه­ی قبل را بزارید روی میز می خوام نگاه کنم، معلم نگاه می کند و تکالیف خوب را تشویق و اگر کسی انجام نداده بود و یا ناموفق بود تذکر می دهد .

کارهای آغازین قبل از تدریس:

بعد از انجام این کارها پای تابلو « به نام خدا » را می نویسیم و به بچه ها می گوییم که هر کاری را باید « با نام خدا » شروع کنیم و به بچه ها توضیح می دهیم که باید برای خواندن قرآن حتما وضو بگیریم .

گروه بندی:

بچه ها را به گروههای چهار نفری تقسیم می کنیم .چیدمان صندلی ها باید طوری باشد که رو به روی هم قرار بگیرند و محلی را تعیین کنیم که معلم بتواند برای دیدن کار و فعالیت دانش آموزان کنار آنها بایستد یا بنشیند . گروه های : ( گل سرخ و گل سفید ) .

ارزشیابی تشخیصی یا ورودی:

عبارات قرآنی جلسه­ی قبل را از دانش آموزان می پرسیم . از هر گروه جداگانه به صورت فردی ببینیم یاد گرفته اند یا نه ؟ برای تشویق دانش آموزان جدول ارزشیابی در کنار تابلو کشیده و در ازای درست خواندن امتیاز می گیرند و تشویق می شوند . عبارات قرآنی ص 52.

گام اول ایجاد انگیزه:

با آوردن مجسمه­ی سنگی ( تراش داده شده )را به کلاس، بچه ها از معلم می پرسند که این مجسمه را برای چه آوردید ؟ چیه؟ معلم می گوید : صبر کنید بچه ها می خواهم یک داستانی براتون تعریف کنم که حتماً همه شما دوست دارید بشنوید . بچه ها می پرسن داستان در مورد چیه ؟ بچه های عزیز خوب گوش کنید .

گام دوم : اشنا شدن با موضوع درس :

بچه های عزیز موضوع درس داستان امروز ما در مورد داستان حضرت ابراهیم (ع) هست که کارهای بسیار بزرگی انجام دادند . بچه های عزیز تا حالا مجسمه بزرگ دیدید ؟ مجسمه های تراشیده سنگی .

گام سوم : محرک ذهنی ( چارت ، پیوسته )

تصویری که از کتاب درس قرآن هست را آوردیم بین گروه ها تقسیم می کنیم تا درباره تصویر گفتگو کنند ، خودمان هم سر میز گروه ها حاضر میشویم تا ببینیم بحث می کنند ، فعالیت می کنند .

گام چهارم : ( تحریک ذهن دانش آموزان با استفاده از مواد آموزشی ) :

درباره داستان حضرت ابراهیم توضیح می دهیم . بچه های عزیز خوب گوش کنید می خوام در مورد حضرت ابراهیم و کارهای بسیار بزرگ آن حضرت داستان بگم . ( داستان حضرت ابراهیم را تعریف می کنیم ).

گام پنجم : فعالیت گروهی ( تجارب گروهی )

بچه های عزیزم حالا که داستان حضرت ابراهیم رو شنیدید و عکس هایی هم که به شما دادم ( دو دقیقه به شما زمان میدم تا در مورد عکس فکر کنید) هر چی که متوجه شدید یا فهمیدید را بیابید پای تابلو توضیح بدید .

گام ششم : ارائه­ی گزارش فعالیت گروه :

با توجه به عکس هایی که به بچه ها داده ایم از هر گروه یک نماینده پای تابلو می آوریم که هم عکس ها را بچسبونن و هم در مورد عکس توضیح بدن و بگن که چه چیزایی از عکس از داستان متوجه شدند .

گام هفتم : باز خورد گیری ( ارزشیابی تکوینی ) :

دانش آموزان را گروه گروه پای تابلو می آوریم و در مورد بت و داستان حضرت ابراهیم (ع) سوالاتی از گروه ها می پرسیم . بچه های عزیزم چرا در آن زمان مردم بت ها را می پرستیدند . ؟

گام هشتم : رفع اشکال و ارزش یابی پایانی :

اگر در میان صحبت های گروهی و کارها و فعالیت هایشان متوجه شدیم یا سوال شد که قسمتی را متوجه نشده اند یا اشکال دارند توضیح میدهیم تا بر طرف شود .

بچه های عزیزم می خواهم سوالاتی از شما بپرسم در مورد داستان حضرت ابراهیم (ع9:

  1. بت های زمان حضرت ابراهیم از چه جنسی بود ؟
  2. حضرت ابراهیم می خواستند که مردم چه کسی را پرستش کنند ؟

گام نهم : ارائه­ی تکلیف خلاقانه :

بچه های گلم برای جلسه­ی آینده:

 یک مورد از معجزات حضرت ابراهیم را بپرسید بنویسید؟

اسم کتاب حضرت ابراهیم را بنویسید ؟

کلمات کلیدی

داستان حضرت ابراهیم دوم ابتدایی

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش