داستان حضرت ابراهیم - دوم ابتدایی
داستان حضرت ابراهیم - دوم ابتدایی مقطع یا پایه : دوم ابتدایی محل تدریس: کاس درس زمان:20 دقیقه
صفحه: 53و54 تعداد فراگیران: 8 نفر روش تدریس: فعال مشارکتی گروه محور
هدف کلی: آشنایی با داستانهای قرآنی
هدف جزئی: آشنایی با داستانهای حضرت ابراهیم (ع)
دانش آموزان با کارهای بزرگ حضرت ابراهیم آشنا شوند
دانش شناختی
دانش آموزان با داستان زیابی حضرت ابراهیم آشنا شوند و بدانند .
داستان حضرت ابراهیم (ع) را شنیده و از آن لذت ببرید .
نگرشی
بعد از شنیدن داستان به ( پیامبران ) احترام بگذارند .
داستان های کودکی حضرت ابراهیم را بتوانند برای دیگران تعریف کنند .
مهارتی
در کارهای روز مره و در برخورد با دیگران از خصوصیات رفتاری پیامبران استفاده کرده و عمل کنند .
وسایل مورد نیاز :
کتاب، تصاویر در مورد داستان حضرت ابراهیم (ع)، چسب، ماژیک، یک مجسمه سنگی تراشیده شده برای تفهیم بت ( تجسمی )- چوب نشانگر – جدول ارزشیابی کنار تابلو-
رفتار ورودی :
معلم بعد از وارد شدن به کلاس سلام و احوال پرسی می کند ، بچه ها سلام. حالتون خوبه ؟ خوبید ؟ خدا رو شکر که همه خوبید ( البته باید در حین وارد شدن معلم دانش آموزان پیام قرآنی جلسه یا جلسات قبل را از حفظ بخوانند )، ممنونم بچه ها .
حضور و غیاب : بچه های گلم حضور و غیاب می کنم تا ببینم همه حاضر هستید یا نه؟
مریم خانم – ساناز – زهرا – فاطمه .
خوب خدا رو شکر که همه حاضر هستید .
دیدن تکالیف جلسهی قبل:
بچه های گلم تکالیف جلسهی قبل را بزارید روی میز می خوام نگاه کنم، معلم نگاه می کند و تکالیف خوب را تشویق و اگر کسی انجام نداده بود و یا ناموفق بود تذکر می دهد .
کارهای آغازین قبل از تدریس:
بعد از انجام این کارها پای تابلو « به نام خدا » را می نویسیم و به بچه ها می گوییم که هر کاری را باید « با نام خدا » شروع کنیم و به بچه ها توضیح می دهیم که باید برای خواندن قرآن حتما وضو بگیریم .
گروه بندی:
بچه ها را به گروههای چهار نفری تقسیم می کنیم .چیدمان صندلی ها باید طوری باشد که رو به روی هم قرار بگیرند و محلی را تعیین کنیم که معلم بتواند برای دیدن کار و فعالیت دانش آموزان کنار آنها بایستد یا بنشیند . گروه های : ( گل سرخ و گل سفید ) .
ارزشیابی تشخیصی یا ورودی:
عبارات قرآنی جلسهی قبل را از دانش آموزان می پرسیم . از هر گروه جداگانه به صورت فردی ببینیم یاد گرفته اند یا نه ؟ برای تشویق دانش آموزان جدول ارزشیابی در کنار تابلو کشیده و در ازای درست خواندن امتیاز می گیرند و تشویق می شوند . عبارات قرآنی ص 52.
گام اول ایجاد انگیزه:
با آوردن مجسمهی سنگی ( تراش داده شده )را به کلاس، بچه ها از معلم می پرسند که این مجسمه را برای چه آوردید ؟ چیه؟ معلم می گوید : صبر کنید بچه ها می خواهم یک داستانی براتون تعریف کنم که حتماً همه شما دوست دارید بشنوید . بچه ها می پرسن داستان در مورد چیه ؟ بچه های عزیز خوب گوش کنید .
گام دوم : اشنا شدن با موضوع درس :
بچه های عزیز موضوع درس داستان امروز ما در مورد داستان حضرت ابراهیم (ع) هست که کارهای بسیار بزرگی انجام دادند . بچه های عزیز تا حالا مجسمه بزرگ دیدید ؟ مجسمه های تراشیده سنگی .
گام سوم : محرک ذهنی ( چارت ، پیوسته )
تصویری که از کتاب درس قرآن هست را آوردیم بین گروه ها تقسیم می کنیم تا درباره تصویر گفتگو کنند ، خودمان هم سر میز گروه ها حاضر میشویم تا ببینیم بحث می کنند ، فعالیت می کنند .
گام چهارم : ( تحریک ذهن دانش آموزان با استفاده از مواد آموزشی ) :
درباره داستان حضرت ابراهیم توضیح می دهیم . بچه های عزیز خوب گوش کنید می خوام در مورد حضرت ابراهیم و کارهای بسیار بزرگ آن حضرت داستان بگم . ( داستان حضرت ابراهیم را تعریف می کنیم ).
گام پنجم : فعالیت گروهی ( تجارب گروهی )
بچه های عزیزم حالا که داستان حضرت ابراهیم رو شنیدید و عکس هایی هم که به شما دادم ( دو دقیقه به شما زمان میدم تا در مورد عکس فکر کنید) هر چی که متوجه شدید یا فهمیدید را بیابید پای تابلو توضیح بدید .
گام ششم : ارائهی گزارش فعالیت گروه :
با توجه به عکس هایی که به بچه ها داده ایم از هر گروه یک نماینده پای تابلو می آوریم که هم عکس ها را بچسبونن و هم در مورد عکس توضیح بدن و بگن که چه چیزایی از عکس از داستان متوجه شدند .
گام هفتم : باز خورد گیری ( ارزشیابی تکوینی ) :
دانش آموزان را گروه گروه پای تابلو می آوریم و در مورد بت و داستان حضرت ابراهیم (ع) سوالاتی از گروه ها می پرسیم . بچه های عزیزم چرا در آن زمان مردم بت ها را می پرستیدند . ؟
گام هشتم : رفع اشکال و ارزش یابی پایانی :
اگر در میان صحبت های گروهی و کارها و فعالیت هایشان متوجه شدیم یا سوال شد که قسمتی را متوجه نشده اند یا اشکال دارند توضیح میدهیم تا بر طرف شود .
بچه های عزیزم می خواهم سوالاتی از شما بپرسم در مورد داستان حضرت ابراهیم (ع9:
- بت های زمان حضرت ابراهیم از چه جنسی بود ؟
- حضرت ابراهیم می خواستند که مردم چه کسی را پرستش کنند ؟
گام نهم : ارائهی تکلیف خلاقانه :
بچه های گلم برای جلسهی آینده:
یک مورد از معجزات حضرت ابراهیم را بپرسید بنویسید؟
اسم کتاب حضرت ابراهیم را بنویسید ؟