درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : تحقیق درباره روتر

تحقیق درباره روتر

تاریخ ارسال پست:
چهارشنبه 22 مهر 1394
نویسنده:
reyhaneh
تعداد بازدید:
949

تحقیق درباره روتر

اگر روتر را بخواهیم ار نظر لغوی معنا کنیم می توانیم به آن مسیریاب بگوییم. این روترها یا مسیریاب ها تجهیزات فیزیکی هستند که چندین شبکه بی سیم یا کابلی را به یکدیگر متصل می کنند و این همان تجهیزی است که در اینترنت مشخص می کند بسته های اطلاعاتی از کدام مسیر به مقصد برسند و در نهایت رسیدن آنبه مقصد را کنترل می کند از نظر فنی یک روتر یک گذرگاه لایه 3 است یعنی روتر های کابلی یا بی سیم شبکه ها را مانند یک گذرگاه به یکدیگر متصل می نمایند و این لایه همان لایه در مدل معروف شبکه یا مدل OSI است.

شبکه های خانگی معمولاً از یک IP یا پروتکل اینترنت استفاده می کنند که می تواند کابلی یا بی سیم باشد. پروتکل IP معمول ترین لایه مورد استفاده در لایه های OSI است. یک روتر IP مانند مودم های DSL یا مودم های کابلی سرعت بالا شبکه خانگی LAN را به شبکه WAN اینترنت متصل می کند.

با جمع آوری و نگهداری اطلاعات مربوط به پیکربندی در یک حافظه که به آن جدول مسیریابی می گویند، روترها توانایی فیلتر ترافیک ورودی و خروجی بسته به IP فرستنده و گیرنده را دارند. بعضی روترها به شبکه های خانگی امکان آپدیت جدول مسیریابی از طریق یک مرورگر اینترنتی را می دهند. روترهای باند پهن وظایف یک روتر را با عملکرد یک سوئیچ و فایر وال در یک واحد ترکیب کرده اند.

سوئیچ های شبکه چگونه کار می کنند

اگر مقالات گذشته یاد بگیر دات کام را درباره شبکه و اینترنت مطالعه کرده باشید که یک شبکه به طور کلی از اجزای زیر تشکیل شده است:

•    گره ها یا nodeها یا همان کامپیوترها

•    یک وسیله ارتباطی که می تواند به صورت سیمی یا بی سیم یا ترکیبی از هر دو باشد.

•    تجهیزات مخصوص شبکه مانند روترها و هاب ها

درخصوص اینترنت باید بگویم این تجهیزات با یکدیگر کار می کنند تا اطلاعات را بین کامپیوترها جابجا نمایند چه بسا کامپیوتر شما اطلاعاتی را برای کامپیوتری در آن سوی دنیا می فرستد!

سوئیچ ها یکی دیگر از اجزای اساسی شبکه ها هستند چون سبب افزایش سرعت شبکه می شوند. سوئیچ ها به گره های شبکه که همان کامپیوترها هستند اجازه می دهند با یکدیگر به صورتی موثر و نرم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

انواع مختلفی از سوئیچ ها و شبکه ها وجود دارند. به سوئیچ هایی که برای ایجاد ارتباط بین گره های یا کامپیوترهای یک شبکه داخلی یا محلی استفاده می شوند Lan switch می گویند. کار مشترک و اصلی همه سوئیچ ها این است در هر لحظه که یک سری ارتباطات دو طرفه بین دو تجهیز موجود در شبکه ایجاد می کنند. بدین ترتیب از ایجاد اختلال بین آنها جلوگیری می کنند و باعث افزایش سرعت انتقال داده می شوند.

سوئیچ شبکه چیست

یک دستگاه شبکه ی کامپیوتری است که نقطه های شبکه یا دستگاه های شبکه را به یکدیگر وصل می نماید. این واژه معمولاً به دستگاه چند پورته ای اطلاق می شود که پردازش و انتقال داده را در لایه ی دوم مدل OSI انجام می دهد. سوئیچ هایی که معمولاً در لایه ی سوم یا بالاتر پردازش را نجام می دهند، معمولاً سوئیچ لایه 3 خوانده می شوند.

اولین سوئیچ اترنت، توسط  kalpana در سال 1990 معرفی شد.

سوئیچ یک وسیله ی ارتباط از راه دور است که پیام ها را از هر وسیله ای که به آن وصل دریافت میکند و سپس آن را تنها برای دستگاه هدف ارسال میکند. این کار سوئیچ را یک وسیله ی هوشمندتر نسبت به هاب میکند (که پیغامی را دریافت میکند و آن را برای تمام دستگاه های موجود در شبکه ارسال میکند).  سوئیچ شبکه، یک نقش کامل را در بیشتر شبکه های مدرن شبکه محلی اجرا می کند. شبکه های متوسط به بزرگ معمولاً یک یا چند سوئیچ مدیریت شده را شامل می شوند.

 

شبکه های کامپیوتری

سوئیچ برای اتصال دستگاه های مختلف از قبیل رایانه، مسیریاب، چاپگرهای تحت شبکه، دوربین های مدار بسته و ..... در شبکه های کابلی مورد استفاده واقع می شود.

در وجه ظاهری سوئیچ همانند جعبه ایست متشکل از چندین درگاه اترنت که از این لحاظ شبیه هاب (Hub) می باشد، با وجود آنکه هر دو اینها وظیفه برقراری ارتباط بین دستگاه های مختلف را بر عهده دارند، تفاوت از آنجا آغاز می شود که هاببسته های ارسالی از طرف یک دستگاه را به همة درگاه های خود ارسال می کند و کلیه دستگاه های دیگر علاوه بر دستگاه مقصد این بسته ها را دریافت می کنند در حالیکه در سوئیچ ارتباطی مستقیم بین درگاه دستگاه مقصد برقرار شده و بسته ها مستقیماً فقط برای آن ارسال می شود.

این خصوصیت از آنجا می آید که سوئیچ می تواند بسته ها را پردازش کند، در سوئیچ های معمولی ک به سوئیچ لایه دوم معروفند این پردازش تا لایه دوم مدل OSI پیش می رود و نتیجه این پردازش جدولی است که در سوئیچ با خواند آدرس سخت افزاری (MAC) فرستنده بسته و ثبت درگاه ورودی تشکیل می شود.

سوئیچ با رجوع به این جدول عملیات آدرس دهی بسته ها در لایه دوم را انجام می دهد، بدین معنا که این جدول مشخص می کند بسته ورودی می بایست فقط برای کدام درگاه ارسال شود.

در شبکه های بزرگ Switch ها جدول های خود را به اشتراک می گذارند تا هر کدام بدانند چه دستگاهی به کدام سوئیچ متصل است و با این کار ترافیک کمتری در شبکه ایجاد کنند.

سوئیچ بطور معمول در لایه دوم مدل OSI کار می کند ولی سوئیچ هایی با قابلیت کارکرد در لایه های مختلف حتی لایه هفتم هم وجود دارد. پرکاربردترین سوئیچ در بین لایه های مختلف بجز لایه دوم می توان به سوئیچ لایه سه اشاره کرد که در بسیاری موارد جایگزین مناسبی برای روتر می باشند. از سوئیچ می توان در یک شبکه خانگی کوچک تا در شبکه های بزرگ با Backbone های چند گیگابایتی استفاده کرد.

برخی مزیت ها و قابلیت های سوئیچ

•    امکان برقراری ارتباط بین ده ها و گاهی صدها دستگاه رابه طور مستقیم و هوشمند به ما می دهد.

•    امکان برقراری ارتباط با سرعت بسیار بالا را فراهم می کند.

•    امکان نظارت و مدیریت بر عملکرد کاربران را فراهم می کند.

•    امکان کنترل پهنای باند مصرفی کابران را فراهم می کند.

•    امکان تفکیک شبکه به بخش های کوچکتر و مشخص کردن نحوه دسترسی افراد به قسمت های مختلف را فراهم می کند.

•    و ده ها مزیت دیگر

اگر بخواهیم انواع سوئیچ لایه دو را فقط نام ببریم از این قرارند:

•    Store and forward

•    Cut through

•    Fragment free

فایروال (Firewall)چیست؟

یک فایروال از شبکه شما در برابر ترافیک ناخواسته و همچنین نفوذ دیگران به کامپیوتر شما حفاظت می کند. توابع اولیه یک فایروال به این صورت هستند که اجازه می دهند ترافیک خوب عبور کند و ترافیک بد را مسدود می کنند!

مهمترین قسمت یک فایروال ویژگی کنترل دستیابی آن است که بین ترافیک خوب وبد تمایز قائل می شود.

•    وقتی آن را نصب می کنید فایروال بین کامپیوتر شما و اینترنت قرار می گیرد. فایروال به شما اجازه می دهد صفحات وب را ببینید و به آنها دسترسی داشته باشید, فایل download کنید، چت کنید و .... در حالیکه مطمئن هستید افراد دیگری که در اینترنت مشغول هستند نمی توانند به کامپیوتر شما دست درازی کنند. بعضی از فایروالها نرم افزارهایی هستند که روی کامپیوتر اجرا می شوند اما فایروالهای دیگر به صورت سخت افزاری ساخته شده اند و کل شبکه را از حمله مصون می کنند.

•    هر کسی که از اینترنت استفاده می کند باید از بعضی از انواع فایروال ها استفاده کند. برنامه هایی هستند که می توانند از اینترنت download شوند این برنامه ها می توانند تعداد زیادی آدرسهای IP آسیب پذیر برای نفوذ را پیدا می  کنند این برنامه ها به راحتی download شده و اجرا می شوند و برای سوء استفاده یا مشکل دار کردن کامپیوتر شما از طریق این برنامه ها احتیاجی به دانش شبکه نیست معمولا همه انواع فایروالها از شما در برابر این حملات حفاظت می کنند.

فایروال های نرم افزاری

•    فایروال های نرم افزاری برنامه هایی هستند که خود را بین درایو کارت شبکه (یا مودم) و کامپیوتر شما قرار می دهند . آنها حملات را قبل از اینکه حتی سیستم شما آن را تایید کند قطع می کنند. تعداد زیادی فایروال های مجانی از این نوع روی اینترنت وجود دارند. در این جا چند لینگ برای download  فایروال وجود دارد.

فایروال های NAT ساده

•    فایروالهایی که برای broadband router ها ساخته شده اند و نرم افزارهایی مانند Microsoft ICS فایروالهای بسیار ساده ای هستند. و این فایروالها شبکه را با جلوگیری از ارتباط مستقیم هر کامپیوتر با کامپیوتر های دیگرشبکه محافظت می کنند . این نوع فایروالها تقریبا هر نوع هکری را متوقف می کنند . هکر های حرفه ای ممکن است بتوانند از این فایروال ها عبور کنند اما تعداد جنین اشخاصی کم و احتمال آن ضعیف است .

فایروال های با ویژگی Stateful packet inspection

•    نسل جدید فایروالهای خانگی stateful packet inspection نامیده می شوند. این یک شکل پیشرفته از فایروال است که هر پاکت اطلاعاتی را که از فایروال عبور می کند بازرسی می کند . فایروال هر پاکت اطلاعاتی را برای ردیابی هر نوعی از هک اسکن می کند . بیشتر افراد هرگز با این نوع حمله ها روبرو نمی شوند اما نواحی در اینترنت وجود دارند که بیشتر مورد حمله هکر های حرفه ای واقع می شوند.

 

Access Server چیست؟

اکسس سرور نوعی روتر به شمار می آید و در جاهایی مانند ISP ها و ... برای ارایه ارتباط های WAN-Dialup و... به کار می برند.

ماژول یک بخش قابل نصب و قابل استفاده مجدد است که برای نمایش محتوا یا انجام یک عملیات خاص استفاده می شود . هر ماژول فراهم آورنده بخشی مجزا از قابلیت هایی است که می توانید با نصب آن ماژول در پرتال ، به صفحات وب سایت خود اضافه کنید. در واقع محتوا و طرح کلی صفحات بوسیله ماژول ها و چیدمان آنها در صفحه تامین می شود.

برای درک مفهوم ماژول ابتدا به توضیحی درباره معماری کلی دات نت نیوک می پردازیم. دات نت نیوک برنامه ای است که با ASP.NET اجرا می شود و همچنین یک فریم ورک است به این معنی که برنامه ایست که برای گسترش طراحی شده . یکی از راه های توسعه فریم ورک ایجاد ماژول است که این ماژول ها در dnnنصب شده و وقتی اجرا می شوند فریم ورک را برای ایجاد یک وب سایت dnn که پرتال نامیده می شود توسعه می دهند . شکل زیر ساختار فریم وورک دات نت نیوک را نمایش می دهد.

 

فریم ورک dnn

همانطور که مشاهده می کنید در هر دات نت نیوک نصب شده میتوان تعداد نامحدودی پرتال ایجاد کرد(تاجایی که منابع سرور بتوانند ساپورت کنند)، ودر هر پرتال می توان تعداد نامحدودی صفحه ایجاد کرد.

ماژول یک بخش قابل نصب و قابل استفاده مجدد است که برای نمایش محتوا یا انجام یک عملیات خاص استفاده می شود . این تعریف بسیار شبیه به تعریف page در ASP.NET است . با این تفاوت که در DNN ماژول ها در صفحات قرار می گیرند و در هر صفحه می توان جندین ماژول داشت. یک سری از ماژول ها که آنها را تحت عنوان ماژول های هسته (modules core) می شناسیم، وجود دارند که عملیات ساده و مفیدی را انجام می دهند . برخی از این ماژول ها در هنگام شروع استفاده از پورتال نصب شده و از طریق کنترل پنل توسط کاربران مدیر، میزبان یا هر کاربر مجاز به نصب ماژول دیگری قابل اضافه شدن به صفحات است . برخی دیگر از این ماژول ها استفاده کمتری دارند یا ماهیت تخصصی تری دارند به طور پیش فرض نصب نمی شوند. بلکه از طریق کنترل تعریف ماژول در منوی میزبان قادر به مشاهده لیست آنها و نصب در صورت نیاز هستیم.

محتوا و طرح کلی صفحات بوسیله ماژول ها و چیدمان آنها در صفحه تامین می شود . ماژول بخشی مجزا از قابلیت هایی است که می توانید به صفحه اضافه کنید. برای مثال اگر می خواهید لیستی زا داکیومنت ها را در صفحه نمایش دهید می توانید به سادگی با انتخاب ماژول اسناد از پنل مدیریت آنرا در محل مناسب در صفحه اضافه کنید و سپس به ورود محتوای مربوط (داکیومنت ها) در آن بپردازید و آنها را مدیریت کنید.

درواقع هر یک از قابلیت های مجزای مد نظر خود در وب سایتتان را باید با ماژول هایی که برای منظور شما طراحی شده اند، تامین کنید. برای مثال می خواهید در سایت خود بخش های اخبار، نظر سنجی و دانلود داشته باشید. برای هر یک از این موارد ماژول هایی وجود دارند که با افزودن آنها در صفحه مورد نظر به کارکردهای مورد نظر دست یابید.

ویژگی های ماژول ها در دات نت نیوک:

•    هر ماژول نوع خاصی از محتوا را مدیریت می کند ویا نوع خاصی از نیازها تجاری شما را برآورده می کند.

•    هر ماژول ها موجودیتی مستقل در پرتال می باشد به این معنی که هر ماژول به محض اینکه به صفحه ای افزوده می شود یک شناسه یکتا به آن اختصاص داده می شود.

•    ماژول ها قابلیت جابه جایی و انتقال و یا کپی از صفحه ای به صفحه دیگر را دارا می باشند.

•    به هر صفحه می توان تعداد دلخواهی ماژول اضافه کرد.

•    میتوان سطح دسترس های کاربران را به هر نمونه از ماژول های صفحات پرتال تعیین کرد.

•    هر ماژول یک سری تنظیمات عمومی دارد که این تنظیمات در تمام ماژولها وجود دارند و مربوط به نحوه نمایش و دسترسی های ماژول می باشند. وممکن است تنظیماتی هم خاص همان ماژول داشته باشد که مرتبط با نحوه کارکرد ماژول می باشد.

بیش از 5000 ماژول از شرکت های تولید کننده مختلف خارجی که طیف گسترده ای از قابلیت های عملیاتی لازم ، از یک ماژول html ساده تا ماژول های پیشرفته ای مثل فروشگاه، اخبار و غیره را تحت پوشش قرار می دهند، در فروشگاههای خرید و فروش این ابزارها مانند www.snowcovered.com  موجود می باشد و ابزارهای رایگان نیز در سایت هایی مثل www.dnnforg.com   موجودند.

نسخه جامع (community) دات نت نیوک( که به همراه سورس کد به زبان VB.Net به صورت رایگان در دسترس است) از ترکیب گلچینی از ماژول های پایه و پرکاربرد در وب ایجاد شده است که به کمک آنها می توانید وب سایت های قدرتمند و مقرون به صرفه ای خلق کنید.

در صورت نیاز به ماژول های پیشرفته تر، می توان در کمترین زمان وبا هزینه ای معقول ابزار مورد نظر را تهیه کرد و حتی در صورت موجود نبودن ماژول دلخواه در مراکز معرفی شده، برنامه نویسان و طراحان به سادگی و با رعایت قواعدی چند در برنامه نویسی، می توانید ماژول دلخواه شما را با هر یک از زبانهای #C و یا VB تهیه کنند.

ماژولها

HWIC-2A/S    HWIC-2T    HWIC-1T

HWIC-4ESW    HWIC-1CE1T1-PRI    HWIC-2CE1T1-PRI

WIC-1AM-V2    WIC-1SHDSL-V3    HWIC-4T

VWIC-2MFT-T1    WIC-2T    WIC-1T

VWIC2-1MFT-T1/E1    VWIC-1MFT-G703    VWIC-2MFT-G703

HWIC2-2FXO    HWIC-1FE    HWIC-2FXS

HWIC2-4FXO    HWIC2-2FXS    HWIC2-2FXS

NM-1CE1T1-PRI    NM-16AM-V2    HWIC-4ESW

GLC-LH-SM    GLC-SX-MM    NM-2CE1T1-PRI

 

    GLC-ZX-SM    GLC-T

ف

کلمات کلیدی

تحقیق درباره روتر

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش