درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : تشدیداول ابتدایی

تشدیداول ابتدایی

تاریخ ارسال پست:
یکشنبه 29 شهریور 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
949

تشدید

خانم هروی فرد

 

نام درس:آموزش روخوانی قرآن(کلمات و عبارات تشدید دار)

پایه تحصیلی:اول ابتدایی

هدف کلی:

اشنایی با سوره ی فلق و تشدید و روخوانی صحیح کلمات تشدیددار

اهداف عینی

پس از پایان تدریس انتظار می رود دانش اموز بتواند:

برای شنیدن سوره ی فلق علاقه نشان دهد.

با معنی برخی از عبارات ساده ی سوره فلق(به زبان کودکانه همراه با شعر درس) اشنا شود.

با گوش کردن به قرائت ایات و نگاه کردن به عبارات ، سوره ی فلق را به صورت ساده یا اهنگین بخواند.

کلمات و عبارات دارای تشدید را روخوانی کند.

به صورت دسته جمعی همراه با دوستانش سوره را بخواند.نسبت به خواندن سوره ی فلق در خانه علاقه نشان دهد

لوازم و تجهیزات اموزشی:

کتاب درسی،لوحه ی مربوط به سوره ی فلق،ضبط صوت، نوار اموزشی، تخته سیاه،گچ،مدل کلاس:

U شکل یا دایره ای

روش تدریس

مقدمات تدریس:

پس از ورود به کلاس و سلام و احوالپرسی از دانش اموزان حضور و غیاب به عمل می اورم. سپس ارزشیابی اغازین را اجرا می کنم پس از ارزشیابی اغازین در دانش اموزان برای گوش کردن به درس امروز و علاقمند شدن انها انگیزه ایجاد می کنم و بعد به ارائه ی درس جدید می پردازم.

ارزشیابی اغازین:

ارزشیابی درس قبل:

از بچه ها سوالاتی درباره ی درس قبل می پرسم ارائه ی درس جدید:

مرحله ی اول:

دانش اموزان به شکل u شکل نشته اند ضبط صوت در وسط کلاس قرار می دهم و لوحه را بر روی تخته نصب می کنم . قرائت سوره از نوار پخش می شود همزمان با قرائت سوره به کلمات سوره ی فلق از روی لوحه اشاره می کنم و از انان می خواهم که به نوار گوش دهند و کلمات را ببینند و مطابق دستور نوار با ان همخوانی کنند بچه ها یکبار به نوار گوش می دهند یک بار ارام زمزمه می کنند و یک بار بلند می خوانند در این درس تشخیص حروف و حرکات مد نظر نیست بلکه هدف شنیدن نوار، همخوانی با ان و اشنایی با شکل کلی کلمات، عبارات و ایات است.بدین ترتیب ایه به ایه همه ی سوره تدریس وتمرین می شود.

مرحله ی دوم:

پس از اتمام از انها می خواهم بارانی دست بزنند تا شعری را که در درس امده با هم بخوانیم ابتدا من یکبار شغر را می خوانم سپس بیت بیت می خوانم و از بچه ها می خواهم که انها هم تکرار کنند...سپس داستانی که به بچه ها قول داده بودم را می گویم....

مرحله ی سوم(تدریس تشدید):

ابتدا در تخته چند کلمه ی تشدید دار می نویسم مثل بننا، نققاشی. سپس از انها می پرسم ایا کلمه ی بنّا یا نقّاشی اینگونه نوشته می شود؟ انها می گویند: نه. انگاه شکل صحیح کلمه را می نویسم بعد می پرسم این کلمه چند تا ( ن ) دارد؟ می گویند: یکی. بعد به تشدید اشاره می کنم و می گویم به جای یکی از ( ن ) ها چه گذاشتم؟ با هم می گویند: تشدید . بعد چند تا کلمه بدون تشدید و با تشدید می نویسم و از انها می خواهم که هر 2 شکل کلمه را بخوانند در اخر می گویم:

1)هر وقت کلمه ای یک حرف تشدید داشته باشد ان حرف را 2 بار می خوانیم.

2)حروف مشدد یکبار با حروف صدادار قبلش و یکبار با حرکت خودش خوانده می شود.

لوحه ی مربوطه را نصب می کنم و کلمات را بخش بخش به بچه ها نشان می دهم تا بخوانند مثلا:

یکبار کلمه ی امما را نشان می دهم، اول از مصوت به صامت حرکت می کنم (ام) و بعد از صامت به مصوت اشاره می کنم. ارزشیابی پایانی:

پس از تدریس دانش اموزان می توانند:

همراه با نوار سوره ی فلق را به صورت ساده یا اهنگین بخوانند.

کلمات و عبارات تشدید دار را روخوانی کنند.

ارائه ی تکلیف:

خواندن سوره ی فلق برای خوانواده و دوستان و اقوامشان

 

خواندن صحیح کلمات و عبارات تشدید دار

کلمات کلیدی

تشدیداول ابتدایی

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش