درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : هشدار شديداللحن نسبت به افزايش دمای زمين

هشدار شديداللحن نسبت به افزايش دمای زمين

تاریخ ارسال پست:
جمعه 17 مهر 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
567

هشدار شديداللحن نسبت به افزايش دمای زمين:

 

يک مطالعه عمده علمی نتيجه گيری کرده است که عواقب ميزان فزاينده تراکم گازهای گلخانه ای در جو زمين ممکن است جدی تر از آن باشد که تاکنون تصور می شد.

 

اين گزارش که دولت بريتانيا آن را منتشر کرده می گويد احتمال آنکه بتوان تصاعد گازهای گلخانه ای را زير حد "خطرناک" نگاه داشت بسيار کم است.

 

اين گزارش نسبت به ذوب سفره يخی گرينلند که به بالا آمدن سطح آب درياها به اندازه 7 متر ظرف هزار سال منجر خواهد شد ابراز نگرانی می کند.

           

گزارش می افزايد که فقيرترين کشورهای جهان در مقابل اين عواقب آسيب پذيرتر خواهند بود.

 

اين مطالعه تحت عنوان "پرهيز از تغييرات جوی خطرناک" شواهدی را که دانشمندان در ماه فوریه سال 2005 در کنفرانسی به ميزبانی اداره هواشناسی بريتانيا عرضه کردند جمع بندی می کند.

 

آن کنفرانس در صدد پاسخگويی به دو هدف عمده برآمد: يکی اينکه کدام ميزان گازهای گلخانه ای در جو بيش از حد است و ديگر اينکه چه گزينه هايی برای جلوگيری از رسيدن ميزان آنها به سطح خطرناک وجود دارد.

 

 

 

 

تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، در مقدمه اين گزارش می نويسد "اکنون روشن شده که تصاعد گازهای گلخانه ای باعث گرمتر شدن آب و هوای زمين با سرعتی است که نمی تواند دوام داشته باشد."

 

مارگارت بِِکت، وزير محيط زيست بريتانيا، گفت که نتايج گزارش بسياری را غافلگير خواهد کرد.

 

او به برنامه "تودی" از کانال چهار راديو بی بی سی گفت: "مساله ای که شايد عموم مردم با آن آشنا نباشند اين است که تصور می شود نقطه عطف وجود دارد که اگر از آن بگذريم اين فرآيند برگشت ناپذير خواهد بود."

 

وی گفت: "البته ما نمی گوييم که ظرف پنج دقيقه اتفاق خواهد افتاد، شايد هزار سال طول بکشد، اما فکر می کنم همين مساله برگشت ناپذيری باشد که اهميت آن را به مردم نشان می دهد."

 

اکوسيستم های آسيب پذير

 

اين گزارش آثار درجات مختلف افزايش دما را تشريح می کند.

 

اتحاديه اروپا هدفی داير بر جلوگيری از افزايش ميانگين دمای زمين به ميزان بيش از دو درجه سانتيگراد تعيين کرده است.

 

اما بنابه اين گزارش حتی اين ميزان نيز ممکن است زياد باشد و احتمالا افزايشی دو درجه ای کافی است تا به ذوب سفره يخی گرينلند دامن بزند.

 

ذوب اين سفره تاثيری عمده بر سطح آب درياها خواهد داشت با اين حال تا هزار سال طول خواهد کشيد که سطح آنها به ميزان پيش بينی شده بالا رود.

 

بنابه اين گزارش افزايشی بيش از دو درجه خطرات را "به شکلی بسيار عمده" افزايش می دهد و "خطر بالقوه انقراض شماری از گونه های زيستی" و "افزايش جدی خطر قحطی و کمبود آب... به خصوص در کشورهای درحال توسعه" را به دنبال خواهد داشت.

 

اين گزارش از دانشمندان خواست محاسبه کنند تراکم چه ميزان گازهای گلخانه ای برای دامن زدن به تبعات "خطرناک" افزايش دما کافی خواهد بود.

 

'خبر بد'

 

درحال حاضر اتمسفر زمين حاوی تقريبا 380 پی پی ام (پاره در ميليون) دی اکسيد کربن است، درحالی که اين رقم تا پيش از انقلاب صنعتی تقريبا 275 پی پی ام بود. دی اکسيد کربن عمده ترين گاز گلخانه ای است.

 

اين گزارش نتيجه گيری می کند برای تحقق هدف تعيين شده اروپا داير بر عدم تجاوز افزايش دما از دو درجه سانتيگراد بايد ميزان گازهای گلخانه ای در جو به 450 پی پی ام يا کمتر محدود شود.

 

اما ديويد کينگ، مشاور ارشد علمی دولت بريتانيا در مصاحبه ای با برنامه "تودی" بی بی سی گفت بعيد است اين هدف محقق شود.

 

وی گفت: "من پيش بينی می کنم ما ظرف 10 سال به 400 پی پی ام برسيم که اصلا خبر خوبی نيست."

 

"اما هيچ کشوری نمی آيد برای رسيدگی به اين مساله يک نيروگاه برق را که برای جمعيت آن انرژی توليد می کند ببندد. بايد اين واقعيت را بپذيريم."

 

او افزود: "متاسفانه بايم بگويم که هدف گرفتن 450 پی پی ام غيرعملی خواهد بود."

 

اما مايلز الن، استاد فيزيک اتمسفر در دانشگاه آکسفورد گفت ارزيابی "سطح ايمن" دی اکسيد کربن در جو "کمی مثل اين است که از دکتر بخواهيم بگويد کشيدن چند سيگار در روز بی خطر است."

 

وی به برنامه "تودی" گفت: "نمی شود چنين کرد اما در عين حال بعضی از مردم سيگار می کشند و 90 سال هم زندگی می کنند."

 

اين گزارش در مورد سوال ديگری که در کنفرانس 2005 داير بر گزينه های موجود برای پرهيز از تراکم گازهای گلخانه ای به ميزان خطرناک در جو مطرح شد، می گويد که فناوری های جديد راه هايی برای کاهش اين گازها فراهم می کند.

 

گزارش نتيجه می گيرد که بزرگترين مانع در راه روگردانی به فناوری هايی مانند منابع قابل تجديد انرژی و "زغال پاکيزه" ناشی از منفعت طلبی ها، موانع فرهنگی در مقابل تغيير و فقدان آگاهی است.

 

 

منبع:     www.ake.blogfa.com     منبع:     www.ake.blogfa.com     منبع:     www.ake.blogfa.com
نوشته شده در تاريخ ۸۸/۰۱/۳۱ توسط مهندس محمد اکرم ایرندگانی
کلمات کلیدی

هشدار شديداللحن نسبت به افزايش دمای زمين

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش