حروف ناخوانا پایه سوم
حروف ناخوانا
پایه سوم حروف نا خوانا
هدف کلی :
دانش آموزان با حروف ناخوانا آشنا شوند.
اهداف جزئِی:
1- دانش آموزان با مثالهایی از حروف ناخوانا در فارسی آشنا شوند.
2- دانش آموزان بدانند که حروف ناخوانا را نمی خوانند.
3- دانش آموزان با نوشتن حروف ناخوانا به صورت تو خالی آشنا شوند.
اهداف رفتاری :
پس از پایان درس از دانش آموزان انتظار می رود بتوانند :
1- مثال هایی از کلماتی که حروف نا خوانا دارند بزنند.
2- بگویند حروف نا خوانا به چه شکل نوشته می شوند.
3- از روی لوحه حروف نا خوانا به درستی بخوانند.
4- روی لوحه حروف نا خوانا را در کلمات پیدا کنند.
روش تدریس :
بحث گروهی – پرسش و پاسخ - نمایشی و .....
لوازم لازم:
ماژیک – تخته- کتاب – لوحه – نوار – ضبط صوت و....
رفتار ورودی :
سلام واحوال پرسی - حضور و غیاب – توجه به حالات روحی و روانی دانش آموزان- آماده کردن جو کلاس برای شروع درس
تعیین رفتار ورودی:
1- دانش آموزان باید با حروف آشنا باشند.
2- دانش آموزان باید بتوانند حروف نا خوانا را در فارسی تشخیص دهند.
ایجاد انگیزه و آماده سازی:
نصب لوحه به تخته و خواندن سوره ی حمد به صورت گروهی
ارائه ی درس:
ابتدا دانش آموزان را به دو گروه تقسیم می کنیم و از یک گروه می خواهیم که یک آیه را بخواند و گروه دوم تکرار کند و تا پایان سوره این کار را ادامه می دهیم و اگر احساس کردیم که دانش آموزی به صورت انفرادی مشکل دارد از او می خواهیم تکی بخواند تا اشکالاتش رفع شود .
و بعد یک بار سوره را برای یادگیری بیشتر از ضبط پخش می کنیم.
بعد درس جدید را شروع می کنیم و می گوییم که امروز قرار است که درس جدیدی بیاموزیم و درس را با مثالی از کلمات نا خوانا در فارسی شروع می کنیم و بعد از درک کامل حروف نا خوانا در کلماتی مانند خواهر و خواب می گوییم که از این کلمات در قران نیز وجود دارد و برای آن ها مثال می زنیم و می گوییم که این کلمات حروفی دارند که توخالی هستند و به همین دلیل آن ها را نمی خوانیم .
بعد از تمرین حروف نا خوانا به دانش آموزان می گوییم که حروف نا خوانا انواع متفاوتی دارند و آن ها را نام می بریم و در مورد آن ها توضیح می دهیم
رفع اشکال
ارزشیابی پایانی
از دانش آموزان می خواهیم با توجه به لوحه حروف نا خوانا را نام ببرند و از روی چند کلمه که در آن ها حروف نا خوانا وجود دارد بخوانند .
جمع بندی کلی:
تکلیف :
انواع حروف نا خوانا ( و ،ا،ل،ی )را بر روی مقوا بنویسند و برای آن ها مثال بزنند.
تهیه کننده : خانم هروی