درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : پیام قرآنی ( وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الظّالِمینَ

پیام قرآنی ( وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الظّالِمینَ

تاریخ ارسال پست:
شنبه 28 شهریور 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
889

پیام قرآنی ( وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الظّالِمینَ

هدف کلی : آموزش قرآن کریم 

هدف جزیی : آموزش پیام قرآنی ( وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الظّالِمینَ ) (خدا ستمگران را دوست ندارد)

هدف رفتاری :

1-    دانش اموز بتواند سه مورد از ویژگی های بد کاران و ستمگران را نام ببرد.

2-    دانش اموز بتواند سه مورد از کارهایی که خدا دوست ندارد که انسان انجام بدهد تا جزء ستمگران قرار بگیرد را نام ببرد.

 

 

حیطه شناختی : دانش اموز بتواند تفاوت بچه ای که کارهای نادرست انجام می دهد را با بچه های دیگر را درک کند.

حیطه روانی و حرکتی : دانش اموز بتواند پیام قرانی را بدون غلط بخواند و معنی ان را درک کند.

 

حیطه عاطفی : خدا بچه های که کارهای بد انجام نمی دهند را دوست دارد.

 

وسایل مورد نیاز:کتاب ، ضبط صوت ، کیسه ای با مهره های رنگی جهت گروه بندی – کارت تصویر

 

 

 

 

 

 

رفتار ورودی :

معلم با روی خوش و سلام وارد کلاس می شود و بعد از خوش و بشی کوتاه با دانش آموزان و با نام خدا و یاد خدا کلاس خود را شروع می کند . ابتدا به حضور و غیاب دانش آموزان و سپس به دیدن تکالیف دانش آموزان می پردازد و اگر اشکالی در کار آنان باشد به اصلاح می پردازد .

 

ارزشیابی تشخیصی :معلم قبل از ارائه درس جدید از دانش آموزان سوالاتی درباره درس گذشته می پرسد تا مطمئن شود که دانش آموزان آن درس را فرا گرفته اند و آنها را برای درس جدید آماده کند .

 

گروه بندی کلاس :

معلم کیسه ای که درونش مهره های رنگی وجود دارد را در مقابل دانش آموزان قرار می دهد تا از داخل آن یک مهره را بردارند بعد از این که همه این کار را کردند معلم از دانش آموزان می خواهد که مهره های هم رنگ کنار هم بنشینند و با یکدیگر هم گروه شوند کلاس به ۴ گروه ۵ نفره تقسیم می شود.

 

ایجاد انگیزه :

بچه های عزیز می دانید که امام حسین و یارانش مورد ستم یزید قرار گرفتند و به مدت چند روز نمی توانستند اب بخورند؟

یکی بود یکی نبود .امام حسین (ع) که امام سوم ماست در شهر مدینه زندگی می کردند.امام حسین (ع) همیشه مردم را به کارهای خوب دعوت می کردند وبه مردم می گفتند :از آدمهایی که کارهای زشت می کنند وبه مردم ظلم می کردند همیشه دوری کنید .به خاطر همین حرفها یزید که خلیفه بود وبه مردم ظلم می کرد وهمیشه کارهای زشت انجام می داد با امام حسین دشمنی می کرد.

 

یک روز از کوفه نامه های زیادی برای امام حسین(ع) رسید.نامه هایی که مردم آنجا از امام حسین (ع) دعوت کرده بودند که آنجا برود تا مردم از او یاری کنند.برای همین امام حسین (ع) به سمت آنها حرکت کرد.ولی وقتی به سرزمینی نزدیکی کوفه که اسمش کربلا بود رسید ، دیدند به جای اینکه مردم به استقبالشان بروند سربازان دشمن به سمت آنها آمده اند تا با آنها بجنگند.امام حسین (ع) ویارانشان چند روزی آنجا بودند ودشمن هم آب را بر روی آنها قطع کرده بود وهمه تشنه بودند.

 

ویک شب امام حسین (ع) به یارنشان گفتند که دشمن با من کار دارد شما می توانید بروید.ولی همه یارانش گفتند ما با تو هستیم .

 

روز بعد که روز عاشوراست جنگ شد وامام حسین (ع) ویارانشان بادشمن جنگیدند وبه شهادت رسیدند ودشمن هم بی رحمانه سر امام حسین (ع) را از تنشان جدا کرد .

 

بچه ها ی عزیز: برای همین ما هر سال روزعاشورا توی هیئتها می رویم وبرای امام حسین (ع) عزاداری می کنیم وسینه می زنیم وگریه می کنیم... پس یادتون نره بروید وتوی عزاداریها شرکت کنید تا امام حسین (ع) هم همیشه از خدا برای شما خوبی طلب کند.

 

ارائه درس :

گام اول : بچه ها به نظر شما چرا یزید با امام حسین (ع) دشمنی می کرد ؟ به گروه ها سه دقیقه فرصت می دهم تا با همفکری اعضای گروه جواب را پیدا کنند . بعد از پایان زمان تعیین شده معلم از هر گروه می خواهد پاسخ گروه خود را بگویند این شنیدن پاسخ باید ازهمه گروه صورت گیرد و معلم به تصحیح و تکمیل آن بپردازد و نکات مهم آن را متذکر و دانش آموزان را تا جایی همراهی کند که آنها بفهمند که چرا ادم های ستمگر را خدا دوست ندارد

 

گام دوم :خوب حالا از شما می خواهم که کتاب خود را باز کنید و صفحه ۵۹ را با همدیگر نگاه کنیم بچه ها دوباره من به گروه ها ۳ دقیقه وقت می دهم تا با همفکری  و مشورت یکدیگر هر چیزی را که درباره تصاویر این صفحه می بینید را برای من تعریف کنید و بعد از پایان ۳ دقیقه معلم از همه ۴ گروه نظر خواهی می کند بعد از تحسین دانش آموزان به تکمیل و تصحیح گفته هایشان می پردازیم و دانش آموزان باید از نظر فهم درس جدید به حدی برسند که چه کارهایی را خدا دوست ندارد که انسان ها انجام دهند تا جز ستمگران قرار نگیرند.

 

 

 

 

گام سوم :

بین هر گروه ۴ کارت پخش می کنیم و از دانش آموزان می خواهیم با توجه به تصویر روی کارت تصاویر مربوط به بچه های خوب با بچه های که کارهای بد انجام میدهند را جدا کنند و تصاویر بچه های خوب را در سمت راست تخته و تصاویر بچه های بد کار را در سمت چپ را در سمت چپ تخته بچسبانند.

 

گام چهارم : خواندن پیام قرآنی از روی کتاب .

 

ارزشیابی تکوینی : مروری درباره موضوع درس جدید می کنیم و اگر دانش آموزی اشکالی داشته باشد به رفع آن می پردازیم و مطالب را جمع بندی می کنیم .

 

ارزشیابی پایانی : در پایان ازدانش آموزان سوالاتی می پرسیم اینکه :

1-    سه مورد از کارهایی خوب را که در مدرسه می توانید انجام دهید را نام ببرید .

2-    سه مورد از ویژگی های بچه ای که کارهای بد می کند را نام ببرد.

3-    تفاوت بین بچه ای که کارهایی خوب را انجام می دهد را با بچه ای که کارهایی بد انجام می دهد را نام ببرد.

4-    چرا بچه های بدکار را خدا دوست ندارد ؟

 

ارائه تکلیف خلاقانه :

- دانش آموزان در منزل ۱۰ تفاوت بین دانش آموز که کارهای بد می کند با دانش اموز که کارهایی خوب انجام می دهد را بنویسید و هفته بعد برای بچه های کلاس بخوانید .


کلمات کلیدی

پیام قرآنی ( وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الظّالِمینَ

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش