بسمه تعالی
طرح درس روزانه
ریاضی پایه اول
موضوع : حروف نویسی اعداد
نام استاد : جناب آقای پور شیخ
سال تحصیلی 89 – 88
نام طراح : عبدالرسول جعفری
مدت : 20 دقیقه
مشخصات کلی
نام درس : ریاضی عنوان : حروف نویسی اعداد کلاس : اول ابتدایی مدت : 20دقیقه نام مدرسه : بلال حبشی تعداد دانش آموزان :35 نفر نام طراح : عبدالرسول جعفری
هدف کلی
آشنای با روش حروب نویسی اعداد
اهداف جزئی
1 ـ آشنایی با مفهوم در عدد و حروف .
2 ـ %90 فراگیران اعداد یک تا نه رابه عدد بنویسند.
3 ـ %90 فراگیران حروف را می خوانند .
4 ـ %87 فراگیران اعداد نوشته شده را به حروف صحیح می نویسند.
5 ـ %87 فراگیران عدد هر دسته را به حروف می نویسند .
6 ـ %87 فراگیران جدول عدد و حروف را درست حل می کنند.
مواد آموزشی
کارت های عدد و حروف ،برگه های متن ،گچ و تخته ، کتاب درسی ،برگه سفید ،تخته مغتاطیسی ، نوار چسب ، کارت های تصویر .
روش تدریس
اکتشافی ، حل مسئله ، گروهای کوچک ، تمرین و تکرار.
اهداف عاطفی
1 ـ اعداد یک تا نه را می شناسد .
2 ـ اعداد یک تا نه را شماش می کنند .
3 ـ اعداد یک تا نه را به راحتی می نویسد.
رفتار ورودی
سلام و احوالپرسی ، حضور و غیاب دانش آموزان ، دیدن تکالیف ، توجه به روحیات دانش آموزان ، تشویق کسانی که کارشان رابه خوبی انجام داده اند .
اهداف روانی حرکتی
1 ـ اعداد روی تخته را بخوانید .
2 ـ شکل های داده شده را کامل کنید .
3 ـ بتواند پای تخته از یک تا نه را بنویسد .
4 ـ بتواند عدد یک تا نه را روی کارت نشان دهد .
ارزشیابی تشخیصی
دانش آموزان بتوانند اعداد یک تا نه را بشناسند .
دانش آموزان بتوانند اعداد یک تا نه را روی تخته بنویسند .
دانش آموزان بتوانند اعداد را تشخیص دهند .
ایجاد انگیزه
ارزشیابی نشخیصی معلم برگه هایی را در اختیار تک تک فراگیران قرار می دهد که در آن متنی با مضمون ذیل نوشته شده است به صورت داستان تعریف و در اختیار دانش آموزان قرار می دهد .روی درختی 5 پرنده بود مریم از دور فکر کرد پرنده ها چهار تا هستند . ولی وقتی از جلو آنها را شمرد فهمید که پرنده ها 4 تا نیستند بلکه آنها 5 تا هستند خندید و گفت اگر پرنده ها 8 تا بودند شاید من آنها را از دور هشت تا نمی دیدم .
گام اول : معلم از فراگیران می خواهد که به طور شخص متن را مطالعه نمود و دید شماره هایی که می بیند خط بکشد دانش آموزان شماره های پشت کارت را با یکدیگر مقایسه می کنند و در گروه خود قرار می گیرند . در صورتی که شماده ای را پیدا نکرده اند با کمک سایر گروه ها کار خود را کامل کنند.
دانش آموزان برگه ها را با هم مقایسه و رفع اشکال می کنند.
گام دوم : از گروه ها خواسته می شود شمارش ها را روی تخته بنویسند .
گام سوم : معلم برای هر گروه اسمی را تعیین می کند و از شمارش ریاضی استفاده می کند .
گام چهارم : در این گام رفع اشکال می کند و شمارشها را صحیح وتصحیح می کند .
گام پنجم : معلم از فراگیران می خواهد تا بگویند کدام حروف به کدام عدد مربوط می شوند . سپس یکی از فراگیران پای تخته می آید اعداد و حروف را می خواند.
گام ششم : با ایجاد سوال و راهنمایی معلم فراگیران مطلب آموخته شده را به کلیه اعداد عمومیت می دهند و فراگیران به یک نتیجه می رسند که می توانند تمام اعداد را به حروف بنویسند .
گام هفتم : معلم از فراگیران می خواهد تا شماره هایی را به شکل عدد و حروف به جد ول اضافه کنند.
گام هشتم : بچه ها برای مثالهای خود و درست بودن آن دلیل و توضیح می آورند .
گام نهم : با کمک معلم وسایرفراگیران نظرات داوطلبین تصدیق یا رد می شود.
جمع بندی و نتیجه گیری
در نهایت معلم اعلام می دارد« پس توجه داشته باشیم که هروقت شماره ها به ریاضی باشند به آنها عدد و هرگاه به فارسی باشند یعنی از حروف الفبا استفاده شده باشد به آنها حروف می گوییم . ما می توانیم هر چیزی را که شمردیم هم به عدد و هم به حروف بنویسیم پس همیشه باید دقت کنیم از ما هر چیزی را خواسته اند؟ همچنین موقع حل کردن جدول عدد و حروف نگاه کنیم کدام شکل را نوشته اند آن وقت ما شکل دیگر آن را می نویسیم .
ارزشیابی تکلیف
1 ـ با توجه به عدد یا حروف نوشته شده جدول زیر را کامل کن .
2 ـ کلمه ( آشنایی ) چند نقطه دارد ؟ عدد ............................................................................ به حروف ..................................................................................................
3 ـ عدد هر دسته را به حروف بنویس .
4 ـ تمرین صفحه 97 را با دقت حل نمائید .
تعیین تکلیف
برگه ای جهت تکلیف منزل در اختیار فراگیران قرار می گیرد که شامل متن زیر می باشد .
فرزندم : سوالات این برگه را با کمک بزرگترها بخوان و سپس خودت با دقت آن را حل کن .
1 ـ تعداد افراد خانواده ات را بنویس . عدد...................................................................... حروف .........................................................................................
2 ـ سن خودت را بنویس . عدد...................................................................... حروف .........................................................................................
3 ـ شب ها چند ساعت می خوابی ؟ عدد...................................................................... حروف .........................................................................................
4 ـ چند نوبت غذا می خوری ؟ عدد...................................................................... حروف .........................................................................................
5 ـ خانه شما چند اتاق دارد ؟ عدد...................................................................... حروف .........................................................................................
6 ـ چند کتاب درس داری ؟ عدد...................................................................... حروف .........................................................................................
7 ـ ماشین چند چرخ دارد ؟ عدد...................................................................... حروف .........................................................................................
8 ـ اسم و فامیل خودت چند نقطه دارد؟ عدد...................................................................... حروف .........................................................................................
|