درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : اهمیت آب و املاح معدني بر روي بدن

اهمیت آب و املاح معدني بر روي بدن

تاریخ ارسال پست:
چهارشنبه 01 مهر 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
675

اهمیت آب و املاح معدني بر روي بدن

 

بخش عمده ای از بدن ما از آب درست شده است  بطور دقیق آب  بیش از دو سوم وزن بدن را تشکیل می دهد وجود این مقدار آب برای انجام فعل و انفعالات شیمیایی و سوخت و ساز بدن و نیز برای دفع گرمای بدن و خنک کردن آن استفاده می شود .

 

به همین جهت است که ضرورت کامل دارد که  بدن ما به  ميزان كافي و به صورت منظم آب دریافت کند ......

 

 

 

 

 

اما ما تنها وقتی آب می نوشیم که تشنه باشیم ولی ماجرا همیشه به این سادگی و سرراستی نیست چون گاهی سیستم های هشدار دهنده بدن ما درست عمل نمی کنند و مثلا با وجود اینکه بدن ما نیاز به آب دارد احساس تشنگی نمی کنیم به همین جهت است که باید دقت کنیم که بدن امان بدون آب نماند .  

 

یک فرد عادی بطور معمول  روزانه حداقل به دو لیتر یا حدود 8 لیوان آب نیاز دارد که این مقدار بسته به شرایط مختلقف و فعالیت بدنی شخص  و نیز گرمی و سردی و رطوبت هوا می تواند متفاوت باشد . مثلا شخصی که برای بیش از 20 دقیقه در سونا بوده است بدنش مقدار زیادی آب و املاح را از دست مس دهد و ممکن است تا چند برابر این مقدار هم به آب نیاز پیدا کند .

 

همچنین  هنگامیکه هوا گرم است و در  موقعيت‌هاي خاص ازقبيل هواي گرم و سوزان ، و به هنگام  فعاليت بدني شديد، و هنگام مصرف غذاهاي سرخ شده و زمانی که تعرق بيش از حد داریم ، نياز بدن به آب بیشتر می شود .

 

 

چندی پیش یک پزشک ایرانی بنام   دكتر فريدون باتمان قليچ  کتابی تحت عنوان آب درمانی منشر کرد که در آن توضیح داده بود که دچگونه با استفاده از آب توانسته است برخی بیماریها و از جمله ناراحتی هایی چون زخم معده را درمان کند .

 

البته این موضوع دور از واقیعت نیست اما اشاره به چند نکته ضرورت دارد :

 

اولا با آب درمانی همیشه نمی توان این گونه ناراحتی ها را در مان کرد و

 

دوما کیفیت آب مصرفی هم اهمیت زیادی دارد مثلا موضع خیلی مهم میزان کشش سطحی آب مصرفی است که اگر این کشش از حد معینی بیشتر باشد با وجودیکه آب وارد بدن می شود اما نمی تواند جذب سلول ها شود و در واقع بی اثر است و کارآیی لازم را ندارد .

 

و سلولها با وجود آب تشنخ می مانند . بارها شنیده ایم که مناطق خاصی از دنیا دارای افرادی هستند که عمر طولانی کرده اند و شمار سالمندان بالای صد سال در آنها زیاد است یکی از این مناطق : منطقه هونزا در کوهستانهای هیمالایا است تحقیقات زیادی بر روی شرایط زندگی و آب و هوایی این منطقه صورت گرفت که نهایتا منجر به کشف این موضوع شد که کیفیت آب آن ناحیه خوب بوده است و آب آنجا دارای کشش سطحی کمی است و براحتی جذب سلولهای بدن می شود .

 

واقعا بی جهت نبود که نیاکان خردمند ما هر موقع می خواستند از وضعیتا محلی مطلع شوند می پرسیدند آب و هوای آنجا چطور است ؟ و مثلا نمی گفتند غذای آنجا چکونه است چون همه چیز در همین آب و هوا نهفته است اگر هوای پاک و سالم و آب با کیفیت بالا در دسترس باشد بدون شک بخش مهمی از سلامتی ما تامین شده است .

 

 

 

 

بعداز اکسیژن ؛ حیاتی نیاز بدن ما را آب تشکیل می دهد و به همین جهت است که نوشیدن آب کافی و سالم برای سلامتی بدن اهمیت زیادی دراد کاش ما بجای اینکه این همه پول را صرف خرید وسایل تجملی و دکور و تزئینات خانهد و تحتی خرید لباس و کفش و کلاه می کردیم بجای آن کمی به وضعیت آب نوشیدنی امان توجه می کردیم تا آی سالم و با کیفیتی را مصرف می کردیم .

 

بجای خرید نوشابه های مضر که فقط به بدن صدمه می زنند پول امان را صرف خرید دستگاههایی کنیم که آب را تصفیه کرده و کیفیت آن را زیادمی کنند .

 

ما اینجا در خوزستان و ماهشهر همان آب معمولی دیگر نقاط را هم نداریم و چون شبکه آبرسانی ما ناقص است لازم است خودمان برای بهبود آب آشامیدنی امان اقدام کنیم و این کار دشواری نیست . حداقل می توانیم از آب شرکت استفاده کنیم که تصفیه بهتری دارد !

 

 

شما بايد بدانيد وقتي يك بجای آب سالم نوشابه می خرید  هزينه پرداختي شما بابت مواد شيميايي مصرف شده در تهيه نوشابه به رنگ اسانس‌هاي طعم دهنده بوده است. بدن انسان در طول روز به طور متوسط حدود 4/2 ليتر =10 فنجان از آب خود را در اثر مواردي چون تعرق، دفع آب از طريق مجاري ادراري و فرايند هضم غذا و حتي تنفس از دست مي‌دهد، كه براي جبران كردن اين ميزان از مايع حياتي، شما نيازمند نوشيدن 8 تا 12 ليوان آب بدون درنظر گرفتن شرايط جوي هوا خواهيد بود.

دقت داشته باشيد كه نوشيدني‌هايي كه شامل كافئين باشند و از جمله قهوه، نسكافه و..  در شمار مصارف بالا به حساب نمي‌آيند و مصرف آنها علاوه بر افزايش دفع اوره از بدن، باعث خشكي و از دست دادن رطوبت در بدن خواهد شد. به همین جهت به همه افراد و خصوصا آنهائیکه به سونا می روند توصیه اکید می شود که از نوشیدن قهوه و کافئین خودداری کنند تا آب بدن آنها از دست نرود .

خوشبختانه در اين بين خوردن غذا نقش به سزايي در تامين بخشي از منابع آب بدن دارد به طور مثال يك تكه نان داراي 38 درصد آب و يا يك قطعه سيب‌زميني متوسط پخته شده  داراي 70 درصد آب است. به طور متوسط در يك رژيم روزانه مصرف غذايي، حدود 3 تا 4 فنجان از آب بدن تامين مي‌شود.

به طور كلي اين طرز تفكر در بين عموم پذيرفته شده است كه آب به عنوان مايعي براي تنظيم حرارت بدن انسان، و عامل دفع سموم و مواد زائد بدن و مرطوب كننده و مقاوم كننده بدن در برابر جراحات است.

گر چه كتاب مذكور در مورد فوايد آب پا را فراتر نهاده و بر اين عقيده است كه دليل اصلي عمده بيماريها از انژين گرفته تا آسم كمبود آب بدن است.

احساس نياز بدن انسان به آب از زمان تشكيل جنين در بدن مادر آغاز شده به طوري كه احساس تشنگي در زمان بارداري هم به مادر و هم به جنين منتقل مي‌شود.

 

 

 

جلوگیری از آلزایمر :

طبق نظريات دكتر باتمان قليچ بيماري آلزايمر در نتيجه خشكي سلولهاي مغزي به وجود مي‌آيد و در منطقه‌اي كه اين خشكي در مغز به وجود مي‌آيد بسياري از فعاليت‌هاي سلولهاي مغزي كند شده و به مرور باعث ازبين رفتن سلولها مي‌شوند.

وجود آب به ميزان كافي نه تنها شما را قادر خواهد ساخت كه فكر فعال و پويايي داشته باشيد بلكه در چابكي و طراوت ذهن شما نيز موثر خواهد بود.

 

 

 

دردهای عضلانی :

 

براي درمان بيماري تورم عضلاني و ورم مفاصل هيچ درماني بهتر از آب نيست.

همانطور كه مي‌دانيد در حالت طبيعي سطوح غضروف‌هاي استخوان در محل اتصال به هم حاوي ميزاني مشخص آب هستند كه خشكي آب، دليل عمده از دست دادن روان بودن حركت استخوان‌ها در محل اتصال مي‌شود كه در نتيجه آن تورم مفاصل استخواني به وجود مي‌آيد.

75 درصد وزن آب بدن و خصوصا در قسمت بالایی بدن  توسط حجم آب ذخيره شده در ستون فقرات شما تامين مي‌شود كه وجود آب كافي مانع از به وجود آمدن دردهاي موضعي در اين قسمت از بدن مي‌شود.همچنين  بيماريهايي نظير ميگرن نيز توسط يك برنامه منظم آب درماني قابل درمان خواهد بود.

 

 

 

جلوگیری از چروک پوست :

 

داشتن پوستی صاف و شفاف آرزوی هر فردی است این کار باعث می شود که شما ظاهری جوان داشته باشید در کنار پروتئین های مورد نیاز و کلاژن و الاستین و سایر موارد نگهدارنده پوست مقدار زیادی هم آب باید وجودداشته باشد تا این طراوت و تازگی حفظ شود .

 

 

 

کمبود آب و بالا رفتن فشار خون :

افزايش كسري آب در بدن عامل اصلي به وجود آمدن فشار خون در بدن مي‌شود به همين دليل دفاع بدن شما با كم آبي مزمن كاهش مي‌يابد و در اثر افزايش فشار خون بسياري از مويرگ‌ها دچار پارگي مي‌شوند. بنابراين قدم اصلي در برطرف شدن فشار خون بالا، افزايش مصرف آب توسط شما براي جبران كاهش 8 درصد آب موجود در خون است.

بالا بودن سطح كلسترول خون شما نيز از كمبود آب در بدن ناشي مي‌شود و به همين نسبت توليد كلسترول خون به ميزان طبيعي در غشاء اصلي عاملي است براي جلوگيري از مشكل آب.

لازم است به هنگام خوردن عذا به  ميزان كافي آب بخوريد تا عمل هضم غذا در معده سریعتر انجام گیرد .

 

 وجود آب در معده شما و ادغام آن با غذايي كه پس از آن می خورید  باعث تفكيك پروتئين‌ها از مواد تشكيل‌دهنده غذا خواهد شد و اين خود عاملي است براي تجزيه بهتر پروتئين‌ها به اسيد آمينه.همچنين وجود آب كافي در روده‌ها براي فرآيند جذب مواد اصلي و تشكيل‌دهنده غذا و ارسال آن به كبد بسيار ضروري است. شاید به همین جهت است کهد به هنگام خوردن غذا و خصوصا غذاهای چرب و پر پروتئین شما بیشتر تشنه می شوید .

 

 

مصرف يك ليوان آب در زماني حدود يك ساعت و نيم قبل از ميل كردن صبحانه و ناهار و شام توصيه مي‌كند. و مشابه همين عمل در زماني حدود دو ساعت و نيم بعد از صرف وعده‌هاي غذايي مورد تاكيد است و اين حداقل ميزان آبي است كه بدن شما به آن نياز مبرم دارد.

خیلی خوب است که به هنگام بیدار شدن از خواب یکی دو لیوان آب خنک بنوشید این باعث می شود که اولا آب مورد نظر بدن تامین شود و ثانیا شوکی به دستگاه گوارش وارد شود و باعث تخلیه سریع تر مدفوع شود اگر این کار با کمی پایده روی هم همراه باشد که دیگر برنامه کامل شده است .

 

ضمنا درپایان روز و به هنگام رفتن به رختخواب خوب است که یکی دو لیوان آب گرم و عسل یا همان آب خالی نوشیده شود

 

برخی هم دوست دارند یک لیوان شیر گرم با عسل بخورند که این کار باعث می شود  خوابي آرام  داشته باشند .

 

بر طبق تجربه‌هاي مولف، نوشيدن آب قبل از خواب و گذاشتن يك بلور نمك در روي زبان خود به شما در داشتن خواب آرام در زماني كوتاهتر از چند دقيقه موثر است.تئوري‌هايی که در این زمینه داده شده است کاملا اثبات نشده است و جای بحث و بررسی فراوان دارد شاید بهترین روش آزمودن آنها همان تجربه های شخصی و حسی افراد باشد بهر حال بدن ما زبانی دارد که با ما حرف می زند کافی است که بطور طبیعی عمل کنیم و به ندای زبان درون بدن امان گوش دهیم و طبق آن عمل کنیم این شاید راه بهتری باشد !

 

 

 

.........................................مقدمه و تحقیق از محمد توکلی

 

 

 

بیوگرافی دکتر فریدون باتمان قلیچ

 

پزشکی از آب برای درمان بیماری استفاده می کند.

 

دکتر فریدون باتمان قلیچ در سال 1913 میلادی در ایران متولد گردید.

او دانش آموزی با هوش و با استعداد بود و موفق شد در دانشکده پزشکی سن ماری شهر لندن به عنوان دانشجوی پزشکی پذیرفته شود. پس از پایان تحصیلاتش در رشته پزشکی، در بیمارستان سن ماری شهر لندن به کار مشغول شد.

او تمایل داشت تا به کشورش باز گردد و به هموطنان خود خدمت کند، از این رو در سال 1978 میلادی به ایران بازگشت و خود را ملزم ساخت تا یکی از بزرگ ترین مجتمع های پزشکی ارائه کننده خدمات. تخصصی را با در نظر داشتن اهداف خیرخواهانه بنا کند.

ولی ایران در این برهه از زمان با تحولاتی روبه رو بود و تسهیلات و موقعیت لازم برای عملی شدن فکر و خواسته دکتر باتمان قلیچ فراهم نبود.

دکتر باتمان قلیچ به تدریج به اثرات درمانی جالب و شگفت آور آب پی برد. از این به بعد بود که تغییرات زیادی در نحوه زندگی او ایجاد شد و او را وادار ساخت تا زندگی اش را وقف گسترش دادن پیام اهمیت آب نماید.

یک شب وقتی دکتر خواب بود، بیماری به او مراجعه کرد که از درد شدید در ناحیه شکم رنج می برد. او پس از انجام دادن اقدامات تشخیص اولیه، دریافت که درد بیمار از زخم ناحیه دستگاه گوارش او ناشی می شود ولی دارویی در دسترس نداشت، از این رو با ابتکار و هوش فراوان خود به بیمار پیشنهاد نمود که دو لیوان آب بنوشد.

بیمار بعد از چند دقیقه بیان نمود که احساس بهتری دارد و این موجب شگفتی دکتر شد! دکتر مقادیری بیشتری از آب را در فواصل زمانی بیست دقیقه ای به بیمار داد و درد او بدون استفاده از هیچ گونه دارویی ظرف مدت هشت ساعت رفع گردید.

دکتر باتمان قلیچ گمان کرد که با پدیده شگفت انگیزی برخورد کرده است. او در سال های بعد، با ارائه روش آب درمانی به صدها انسانی که از بیماریهای گوناگون رنج می بردند و به این روش نیاز داشتند، ارزش درمانی آب را مورد مطالعه قرار داد.

زندگی شهرنشینی در دهه های اخیر استرس و اضطراب فراوانی را در برداشته و افراد را با بیماری های گوناگون روبه رو نموده است. در کنار این مشکل، افراد بی بضاعتی یافت می شوند که حتی هزینه لازم برای درمان بیماری خود وتهیه داروهای لازم را ندارند. دکتر باتمان قلیچ با ارائه راهکار آب درمانی راهی جدید به روی این گونه افراد گشود و بیماران با پاسخ مناسبی که از روش درمان غیر معمول او دریافت نمودند، او را به عنوان پزشک ماهر در عرصه علم طب و درمان بیماری ها باور کردند.

دکتر باتمان قلیچ پس از چندین سال اقامت در ایران و ناکامی در عملی کردن آنچه در ذهن می پرورانید، در سال 1982 میلادی ایران را به مقصد ایالات متحده آمریکا ترک نمود و اکنون در این کشور زندگی می کند. او حالا زندگی خود را وقف آموزش سودمندی ها و فواید حاصل از نوشیدن آب خالص به مردم کرده و این هدف را پیش روی خود قرار داده است.

مقالات نوشته شده توسط دکتر باتمان قلیچ در مجلات دارای ارزش علمی بالا مانند Journal of Clinical Gastro Entomology، نیویورک تایمزو و ژورنال های انجمن پزشکی به چاپ رسیده اند.

 

علاقه مندان جهت اطلاعات بیشتر به سایت رسمی جناب دکتر باتمان قلیچ مراجعه نمائید

 

 

 

 

 

منبع:     www.ake.blogfa.com     منبع:     www.ake.blogfa.com     منبع:     www.ake.blogfa.com    

کلمات کلیدی

اهمیت آب و املاح معدني بر روي بدن

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش