درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : به عهد خود وفا کنیم- قران-پنجم ابتدایی

به عهد خود وفا کنیم- قران-پنجم ابتدایی

تاریخ ارسال پست:
دوشنبه 30 شهریور 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
2104

به عهد خود وفا کنیم- قران-پنجم ابتدایی

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع درس:به عهد خود وفا کنید                مکان تدریس:کلاس

پایه :پنجم                                  روش تدریس:9گام گانیه

صفحه: 40                                    زمان تدریس:20دقیقه

مدرس:

 تعداد فراگیران:6

هدف کلی:آموزش قران

هدف جزیی:آموزش پیام قرآنی "واوفوا بالعهد"

اهداف رفتاری:

1-دانش اموز بتواند مواردی که موجب بد قولی می شود را در زمان مشخص حداقل 2 مورد را بیان کند.(دانش)

2-دانش آموز بتواند تفاوت بین وفای به عهد و بد قولی را بیان کند.(دانش)

3-دانش آموزبتواند پیام قرآنی رابدون غلط در زمان کم بخواندو معنی آن را بیان کند.(مهارت)

4-خداوند بچه هایی که به قول خود عمل می کنند را دوست دارد.(نگرش)

5-دانش آموز بتواند وفای به عهد و خوش قولی رادر زندگی خود به کار ببرد.(مهارت)

6-دانش اموز بتواند در زمان تعیین شده تفاوت قول خوب و قول بد را بیان کند.(دانش)

وسایل لازم:کتاب درسی- کتاب کامل قرآن-تصاویر- برگه هایی برای ارزشیابی ورودی پیام قرآنی در برگه آسه.

 

 

رفتار ورودی:

معلم با لبخند وارد کلاس می شودو با نام خدا و ذکر صلوات شروع به صحبت می کند.و از بچه ها می پرسد که کدام یک از بچه هاوضو دارند.وآنها را یک تشویق قرآنی می کند. پس از دیدن تکالیف و حضور و غیاب درس را شروع می کند.

ارزشیابی ورودی:

معلم از درس جلسه قبل برگه هایی آماده کرده و به چند تا از بچه ها می دهد تا آن آیه را بخوانند.و کسانی که درست خواندند تشویق قرآنی می شوند.

ارزشیابی تشخیصی:

بچه ها تا حالا نذر کردید؟کدام یک از شما ماه محرم نذر دارید؟نذر یعنی چه؟

گروهبندی:

در یک کیسه تصاویرگل پروانه را ریخته و از بچه هامی خواهیم به طور تصادفی یکی از تصاویر رااز کیسه بردارند بچه ها هر تصویری را که برداشتن جزء آن گروه میشوند و چیدمان صندلیها به صورت نیم دایره و یک صندلی خالی در هر گروه برای معلم قرار داده می شود .

گام اول :ایجاد انگیزه

معلم داستانی جالب از وفای به عهد تعریف میکند

درزمانهای قدیم دو نفر جوانی را پیش قاضی آوردند و گفتند قاتل پدرمان است قاضی به جوان گفت چرا پدر شان را کشتی؟جوان گفت:شتر من داخل باغ پدر آنها شد . پدر انها با سنگ زد و شتر من مرد .من هم با آن سنگ زدم پدرشان مرد.قاضی گفت باید قصاص شوی جوان گفت سه روز مهلت بده تا به کار برادر و خواهر یتیمم سامان دهم.قاضی قبول کرد وگفت یکی را ضامن خود انتخاب کن جوان کسی را نمی شناخت و گفت این مرد ضامن من می شود ابوذر را نشان داد ابوذر هم قبول کرد.بعد از سه روز جوان برگشت قاضی پرسید چرا برگشتی؟جوان گفت ترسیدم مردم بگویند وفای به عهد از بین رفته است.

 

قاضی از ابوذر پرسید تو چرا قبول کردی در حالی که او را نمی شناختی؟ابوذر گفت ترسیدم مردم بگویند خیر و خوبی از بین رفته است.با دیدن این صحنه آن دو نفر متاثرشدند و از قصاص گذشتند قاضی پرسید شما چرا پشیمان شدید؟گفتند ترسیدیم مردم بگویند عفو و گذشت از بین رفته است.

گام دوم :

معلم از گروهها سوال می پرسد چرا آن مرد برگشت ؟

اگر شما جای آن مرد بودید چه کار می کردید؟

گام سوم :

معلم تصویری بزرگی در مورد وفای به عهد دروسط تخته سیاه چسباند معلم ازگروهها خواست که در مورد تصویر با هم مشورت کنند زمان مورد نیاز 1 دقیقه وبه جواب درست یک برچسب قلب به گروه داده می شود بعد حاملان قرآن با ذکر صلوات پیام قرانی را در وسط تخته بالای تصویر می چسبانند و معلم از بچه ها می خواهد که یک بارپیام قرآنی را دسته جمعی بخوانند بعد هم هر گروه به صورت مجزا پیام قرانی را بخوانند و بعد از تک تک بچه ها می خواهد پیام قرآنی از روی کتاب بخوانند.

گام چهارم :

معلم می گوید از آنجا که ما آدمهای خوش قول را دوست داریم و خداوند نیز ادمهای خوش قول را دوست دارد تا آنجایی که در قران به وفای به عهد سفارش کرده است پس ما باید به قولی که می دهیم عمل کنیم و اگر نمتوانیم کاری را انجام دهیم نباید قول دهیم تا دیگران و خدا را ناراحت کنیم .

به نظر شما به چه قولهایی باید عمل کردقولهای خوب یا بد؟

گام پنجم :

گروه گل:چه کارهایی موجب میشود آدم بد قول شود2 دقیقه زمان داریدباهم مشورت کنید؟

گروه پروانه:خوش قولی چه نتایجی را به بار می آورد دقیقه زمان داریدباهم مشورت کنید؟

گام ششم :

گروه گل گزارش خود را ارائه می دهند .

گروه پروانه گزارش خود را ارائه می دهند.

گام هفتم :

آفرین گلهای من درست جواب دادید به هر گروه یک برچسب قلب می دم و به هر گروه یک قران کامل داده و از آنها می خواهد که این پیام قرانی را از قرآن پیدا کنند و3 دقیقه زمان میدهد و هر گروهی که پیام قرانی را پیدا کند و بخواند یک برچسب قلب به آن گروه می دهد.

حاملان قرآن پیام قرآنی هفته قبل را با ذکر صلوات برداشته و پیام قرآنی جدید را جای ان قرار می دهند .

ارزشیابی تکوینی :

گروه پروانه بگه پیام قرآنی در مورد چی بود ؟

پروانه

گل

اهداف رفتاری

 

 

1-دانش آموز بتواند مواردی که موجب بد قولی می شود را در زمان مشخص حداقل 2مورد بیان کند.(دانش)

 

 

2-دانش آموز بتواند تفاوت بین وفای به عهد و بد قولی در زمان تعیین شده توضیح دهد(دانش)

 

 

3- دانش آموز بتواند پیام قرآنی را بدون غلط در زمان کم بخواند و معنی آن را بیان کند.(مهارت)

 

 

4-خداوند بچه هایی را که به قول خود عمل می کنند را دوست دارد(نگرش)

 

 

5-دانش آموز بتواندخوش قولی را در زندگی خود به کار ببرد.(مهارت)

 

 

6-دانش اموز به اهمییت خوش قولی در زندگی پی ببرد(نگرش)

 

 

 

 

 

  گام هشتم :رفع اشکال و ارزشیابی پایانی

معلم از بچه ها سوال می پرسد

1-کیمیا خانم قبل از اینکه قول دهیم باید چی کار کنیم؟

2-زهرا خانم آیا خداوند آدمهای بد قول را دوست دارد؟

3-........

 

 

تکلیف خلاقانه:

نقاشی در مورد این پیام قرآنی بکشید و برای آن یک نام زیبا انتخاب کنید و آن را تزئین کنید.

معلم با ذکر صلوات کلاس درس را خاتمه میدهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

                   پایان

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

عنوان تدریس:آموزش سوره قدر

مقطع :دوم ابتدایی

صفحه :107

تعداد فراگیران:6

روش تدریس:تلفیقی

زمان لازم:20دقیقه

محل تدریس :کلاس

وسایل لازم:کتاب درسی-لوحه –ضبط صوت

هدف کلی:آموزش قرآن کریم

هدف جزیی:آموزش سوره قدر

اهداف رفتاری:

1-آشنایی با معنا و مفهوم سوره قدر(حیطه شناختی)

2-توانایی صحیح خواندن سوره قدر(حیطه روانی حرکتی)

3-علاقه به زیبا خواندن سوره قدر(حیطه عاطفی)

 

رفتار ورودی:

معلم با لبخند وارد کلاس می شودو با نام خدا و ذکر صلوات شروع به صحبت می کند و از بچه ها می پرسد کدام یک از آنها وضو دارند آنها را یک تشویق قرآنی می کندپس از دیدن تکالیف و حضور و غیاب درس را شروع می کند

ارزشیابی ورودی:

معلم از درس جلسه قبل از چند تا از بچه ها سوالاتی می پرسد

ارزشیابی تشخیصی:

بچه ها تا حالا روزه گرفتید؟کی می تونه بگه کدام شب از هزاران ماه بهتره؟

گروهبندی:

در یک کیسه تصاویری از ماه و ستاره قرار می دهیم و از دانش آموزان می خواهیم به طور تصادفی یکی از تصاویر را ارپز داخل کیسه بر دارند. هر تصویری که بر داشتند جزء آن گروه می شوند. بچه ها به دو گروه سه نفره تقسیم می شوند.

چیدمان صندلیها بصورت نیمدایره و یک صندلی خالی در هر گروه برای معلم قرار می دهیم

گام اول :ایجاد انگیزه(خواندن یک شعر از شب قدر)

داده خدای احد          به قلب پاک احمد

قرآنو ناگهانی          در یه شب نورانی

شب قدر و شب آه     بهتره از هزار ماه

فرشته ها از بالا       پایین میان بچه ها

به فرمان خداوند       تقدیرو می نویسند

تقدیر آدمارو           بنده های خدارو

بچه های گلم این شعری که براتون خوندم در مورد کدوم ماه صحبت می کنه؟واز کدوم شب حرف می زنه؟

گام دوم:

یک سوره در قرآن داریم که مربوط به این شبه و اسمش سوره قدراست.لوحه درس را حاملان قرآن با ذکر صلوات و با احترام مقابل دانش آموزان روی تخته نصب می منند. معلم با اشاره درست چوب نشانگر-دانش آموزاناین سوره را بصورت دسته جمعی از روی لوحه بخش بخش می خوانند و بعد هر گروهجدا این سوره را می خواندو بعد انفرادی هریک از دانش آموزان یک سطر از سوره را می خواند

 

گام سوم:

ضبط را که قبلا آماده کرده بودیم روشن می کنیم هنگام پخش قرائت سوره قدر زیر کلمات را از روی لوحه نشان می دهیم بار اول از روی ضبط خوب گوش می دهند.بار دوم با آن زمزمه می کنند.بار سوم بلند همراه ضبط می خوانند.

 

گام چهارم:

خداوند برای انسانها در طول سال یک شب ویژه و استثنایی گذاشته که از هزار ماه بهتره

شب قدر توی ماه رمضانه ویکی از سه شب(19-21-23)هست

فرشته های زمینی شب قدر فرصت بسیار خوبی برای دعا کردن است

ارزشیابی تکوینی:

دانش آموزان کتابهای خود را باز کنند و هر کدام آیه ای از سوره قدر را بخوانند و اشکالات آنها بر طرف شود.

 

 

ارزشیابی پایانی:

از بیشتر بچه ها بخواهیم  سوره قدر را کامل بخوانند

تکلیف خلاقانه:

یک نقاشی در مورد شب قدر بکشند

با ذکر صلوات به کلاس درس خاتمه دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      پایان

 
کلمات کلیدی

به عهد خود وفا کنیم قران پنجم ابتدایی

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش