تاریخچه جانداران- پنجم- همیاری
تاریخچه جانداران- پنجم- همیاری
به نام خدا
عنوان تدریس:تاریخچه ی جانداران
مدت تدریس: 45 دقیقه
پایه و مقطع: پنجم ابتدایی
محل تدریس: کلاس
تعداد فراگیران:20 نفر ( 5 گروه 4 نفری به صورت انتخابی )
صفحه کتاب: 54 تا 56 ( از ایستگاه تفکر صفحه 54 )
روش تدریس: همیاری و اکتشافی
نام مدرس: فا کاظمی
اهداف کلی:
تاریخچه ی جانداران
اهداف جزئی:
فراگیران بتوانند با تاریخچه ی جانداران آشنا شوند .
اهداف رفتاری:
1) فراگیران بتوانند مرحله به مرحله ی پیداش جانداران را به ترتیب نام ببرند . (دانشی )
2) فراگیران بتوانند در گروه همکاری کرده و به نظرات دوستان خویش احترام بگذارند .( نگرشی )
3) در فعالیت های گروهی به صورت هماهنگ باگروه فعالیت کنند .(مهارتی )
مواد آموزشی: فیلم کوتاه از تاریخچه ی جانداران _ عکس
رفتار ورودی:
سلام و برقراری ارتباط _ حضور و غیاب
ارزشیابی ورودی:
دو ایستگاه تفکر در صفحه های 54 و 55 که جلسه قبل از فراگیران خواسته شده بود حل شود به عنوان ارزشیابی ورودی قرار می گیرد . به صورت رندوم فراگیران را صدا کرده برای خواندن پاسخ هایشان و در آخر جواب درست توسط معلم داده می شود .
ایجاد انگیزه:
ابتدا با پخش یک فیلم کوتاه از پیدایش مرحله به مرحله ی جانداران در آن ها ایجاد انگیزه می کنیم .
اجرای تدریس:
در این مرحله از فراگیران خواسته می شود تا با همگروهی های خود مشورت کرده و آن چه را که از فیلم برداشت کرده اند را برای هم کلاسی های خود بازگو کنند و معلم فراگیران را راهنمایی می کند تا خود آن ها مراحل را کشف کنند سپس معلم گفته های فراگیران را تکمیل کرده .
سپس معلم عکس ها را که بیانگر هریک از مراحل پیدایش جانداران است به گروه ها داده و از آن ها خواسته می شود تا به کمک هم گروهی های خود عکس ها را به ترتیب مراحل پیدایش بچینند و هرکدام از مراحل را برای یکدیگر توضیح دهند و معلم باید رفتار همه ی فراگیران و مشارکتشان در گروه را زیرنظر بگیرد و در صورت لزوم در کار گروه ها مداخله و شرکت داشته باشد .
ارزشیابی تکوینی:
در این مرحله معلم مراحل پیدایش را به صورت نامرتب روی تخته
می نویسد و به صورت رندوم از هر گروه یکی را انتخاب کرده تا مراحل را به ترتیب شماره گذاری کرده و پای تابلو بنویسند .
رفع نقص و مرور درس:
در مرحله قبل اگر فراگیران در تشخیص مرحله ای مشکل داشتند با مرور آن قسمت از درس رفع نقص می کند و در صورت نیاز درس را مرور می کند .
ارزشیابی پایابی:
معلم مراحل پیدایش جانداران را به صورت زنجیزه روی تابلو نوشته و بیشتر مراحل را خط چین می گذارد و از فراگیران می خواهد تا این زنجیزه را روی برگه ای نوشته و جاهای خط چین را تکمیل کنند و تحویل معلم دهند .
تکلیف خلاقانه:
از فراگیران خواسته می شود از هر مرحله از پیدایش جانداران عکس پیدا کرده و به ترتیب بر روی مقوا چسبانده جلسه بعد همراه خود بیاورند .