درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : مفهوم احتمال پایه ششم

مفهوم احتمال پایه ششم

تاریخ ارسال پست:
دوشنبه 30 شهریور 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
997

مفهوم احتمال

نام و نام خانوادگی: نسرین رحیمی

کتاب: ریاضی صفحه (116)

پایه ومقطع: ششم ابتدایی

موضوع: آموزش احتمال تجربی وریاضی

تعدادفراگیران: 6 نفر

مدت تدریس: 20 دقیقه

تاریخ تدریس: 18/9/92

محل تدریس: دانشگاه

روش تدریس: یاددهی-یادگیری"تفحص گروهی"

 

وسایل موردنیاز:

سکه- تاس- مهره های رنگی-ماژیک-تصاویرکمک آموزشی.

اهداف کلی: آموزش ریاضی

اهداف جزیی: انتظارمی رودپس ازاجرای این درس دانش آموزان به موقعیت های زیردست یابند.

1-معرفی وآموزش احتمال.

2- آموزش نسبت احتمال تجربی وریاضی.

3- آموزش مجموع نسبت احتمال تجربی وریاضی.

اهداف رفتاری: انتظارمی رودپس ازاجرای این درس دانش آموزان به موقعیت های زیردست یابند.

حیطه شناختی(دانش) :

1-دانش آموزان ازاحتمال تجربی آگاهی یابند.

2-دانش آموزان بتوانند نسبت احتمال تجربی وریاضی رادرک کنند.

3-دانش آموزان مجموع نسبت احتمال تجربی راتجزیه وتحلیل کنند.

حیطه روانی-حرکتی(مهارت) :

1-دانش آموزان سکه راپرتاب میکنندوتعداددفعات شیرویاخط رامی نویسند.

2-دانش آموزان بدون نگاه کردن،مهره ها راازکیسه برمی دارندومجموع نسبت آن رامی نویسند.

حیطه عاطفی(نگرش) :

1-دانش آموزان درفعالیت های فردی وگروهی بااشتیاق شرکت میکنند.

2-دانش آموزان بتوانند جواب سوال راپیداکنند.

3-دانش آموزان برای پرتاب سکه وتاس وبرداشتن مهره ازخودعلاقه نشان میدهند.

رفتارورودی:

معلم: به نام خدای خوب ومهربون.سلام خانم های گلم.

دانش آموزان: سلام.

معلم: حال همتون خوبه؟

دانش آموزان: بله.

معلم: خوب وخوش وسرحال هستید؟

دانش آموزان: بله.

معلم: خب. یه حضوروغیاب میکنم ببینم همگی هستند؟خانم ابراهیمی،خانم حیدری،خانم گلاب،خانم باقری،خانم منفرد،خانم مجیدی.خداروشکرکه همتون حاضریدوغایب نداریم.

ارزشیابی ورودی:

معلم: دخترهای خوبم تکالیف جلسه ی قبلتون روبذاریدرومیزتابیام ببینم.

1-احتمال اینکه ازیک قابلمه نخودبیرون بیاورندیالوبیاچقدراست؟

3-احتمال اینکه به دارت تیراندازی کنندوبه هدف بخوردچقدراست؟

گروه بندی کلاس:

معلم: خانم های گلم ازتون می خوام ازاین کیسه مهره هایی رودربیاریدواونایی که مهره هاشون هم رنگ هم هستندکنارهم بشینندوباهم،همگروه بشیدویه اسم زیبابرای گروهتون انتخاب کنید(دانش آموزان یک دقیقه باهم مشورت میکنند)

دانش آموزان: خانم اسم گروه ما: ( آبی)اسم گروه ما:  (سبز)اسم گروه ما هم (قرمز)است.

 

ارزشیابی تشخیصی: (ایجادانگیزه)

معلم: خانم های نازم امروز می خوام ازتون یک سوال بپرسم ببینم کی می تونه جواب بده.

یک تاس را 10 باربالا می اندازیم به نظرشمااحتمال اینکه عدد 6 بیاید چند باراست؟(مرحله مجسم)

دانش آموزان: نمی دونیم.

معلم: خب جواب این سوال توی درس امروزمونه خوب حواساروجمع کنیدتادرسمون روشروع کنیم.به هرگروه یک سکه می دهم وازتون می خوام که آن رابیندازید،خب چی اومد؟

دانش آموزان: گروه آبی (شیر)،گروه سبز (خط) ،گروه قرمز(شیر)

معلم: این بار می خواهم سکه را 10 بار بیندازید و سپس از سر گروه ها می خواهم که بیایید پای تابلو و یک جدول بکشید و در ردیف اول (نوبت) و در ردیف دوم (شیر یا خط) را بنویسند. بعد از اتمام کار به دانش آموزان می گویم جدول خود را با جدول گروه های دیگر مقایسه کنید آیا جدول ها یکی هستند؟                                                                                                           دانش آموزان: خیر.     

معلم: به هر گروه یک کیسه می دهم که داخل آن 5 مهره ی آبی و 5 مهره ی قرمز وجود دارد. بدون نگاه کردن ازتون می خوام که یک مهره ی آنرا بیرون بیاورید و رنگ آنرا یادداشت کنید. مهره را دوباره درون کیسه بیندازید و 10 بار دیگر اینکار را تکرار کنید و جدول را کامل کنید. با توجه به جدول ازتون می خوام که گروه ها مشورت کنید و نسبت تعداد رنگ آبی و نسبت تعداد رنگ قرمز را به 10 بار پیدا کنید و بیایید پای تابلو بنویسید.

گروه آبی: نسبت رنگ قرمز  و نسبت رنگ آبی است.

گروه سبز: نسبت رنگ قرمز  و نسبت رنگ آبی  است.

گروه قرمز: نسبت رنگ قرمز  و نسبت رنگ آبی  است.

 

معلم: دخترهای خوشگلم آیا نسبت ها برابر شد؟

دانش آموزان: خیر.

معلم: چرا؟

دانش آموزان: چون مجموع نسبت ها با هم برابر نیست.

معلم: دخترهای خوشگلم حالا ازتون می خوام مجموع دو کسر را حساب کنید؟ چه عددی شد؟

       :گروه آبی

             
        : گروه سبز
             

          :گروه قرمز

ارزشیابی تکوینی:

معلم: دخترهای نازم حالا که درس امروزتون رو خوب یاد گرفتید به من بگید ببینم جواب اون سوال چی میشه؟(با هم گروهیتون مشورت کنید)

از گروه آبی می خواهم بیایند پای تابلو تاس را پرتاب کنند ودرهر نوبت بنویسند چه عددی ظاهر می شود.

 =نسبت عدد 1

=نسبت عدد 2

=نسبت عدد 3

=نسبت عدد 4

=نسبت عدد 5

=نسبت عدد 6

 

از گروه سبز می خواهم مجموع این 6 کسر را بنویسید.

 

 

 

ارزشیابی پایانی:

معلم: دخترهای خوبم بهتون کارتهایی میدم و ازتون می خوام بیایید پای تابلوآنها را بچسبانید و نسبت آن را بنویسید.(مرحله نیمه مجسم)

 

گروه آبی:                                                                         

 

 

 

گروه سبز:

 

 

 

گروه قرمز:

 

معلم: حالا به من بگید مجموع نسبت این کارتها چند می شود؟

دانش آموزان:

                                                
  
ارائه تکلیف خلاقانه:

معلم:خانم های باهوشم برای تکلیف جلسه بعدتون ازتون می خوام تموم مداد رنگی هاتون رودر یک جعبه بریزیدودر20 نوبت رنگ آن را درجدول بنویسیدوسپس نسبت آنراکامل کرده وبعدازآن مجموع20 کسررا حساب کنید.

کلمات کلیدی

مفهوم احتمال پایه ششم

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش