close
تبلیغات در اینترنت

تمرین تشدیدپایه ی سوم دبستان

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

تمرین تشدیدپایه ی سوم دبستان

بازدید: 496

تمرین تشدید

عنوان  : تمرین تشدید ( 1 )          مقطع : پایه ی سوم دبستان

زمان پیش بینی شده : 30 دقیقه       محل تدریس : کلاس درس

تعداد فراگیران : 15 نفر            

روش تدریس : گروهی و فعال

  

 

2)هدف نویسی : اهداف کلی : آموزش قرآن

هدف جزیی : تمرین تشدید (1)

 

اهداف رفتاری :

1)دانش آموز بتواند عبارات قرآنی را شمرده بخواند(مهارتی)

2)ترکیبات تشدید دار را به طور شمرده و بخش بخش بخواند (مهارتی)

3)علاقه مند به دانستن معنای قرآن میباشد(عاطفی)

 

وسایل مورد نیاز :

لوحه - تخته - ماژیک - دانش آموز-  کتاب درسی-  چوب نشانگر –

رفتار ورودی :

الف ) برقراری ارتباط : سلام علیکم به گلهای زندگی حالتون چطوره ؟ انشاالله که همیشه   خوب باشید و لبهاتون خندون.

ب  ) ارزیابی تشخیصی :

از هریک از دانش آموزان میخواهد تا عبارات و کلمات قرآنی جلسه ی قبل را از روی لوحه بخوانند. 

ج )ارزیابی ورودی _ پرسش آغازین :

بچه های گلم همتون وضو گرفتید ؟

 د ) دیدن تکالیف : تکالیف جلسه ی قبلی تون رو انجام دادید بچه ها ؟ که گفته بودم یه نقاشی از نماز خوندنتون بکشید ، کشیدید ؟ همه بذارن رو میز ببینم .

ن ) حضور وغیاب : بچه های گلم اینطور که معلومه الحمدالله همه حاضرند و غایب هم ندارید ؟ بله بچه ها ؟

 

4 ) ایجاد انگیزه :

آموزگار به طرح سوالی از دانش آموزان در مورد علت تشدید روی برخی حروف و علت تکرار برخی حروف بدون تشدید, فراگیران را به چالش می کشاند :

**سوال _  چرا در کلماتی مثل  "خییابان " و  "خییار"و  "بررسی " تشدید نداریم اما در کلماتی مثل  "نجّار" تشدید داریم ؟ که پس از پاسخ های متعدد به سوال مورد نظر، جواب صحیح را به دانش آموزان داد : چون هرگز دوتا مصوتها تشدید نمیگیرد بلکه دوتا صامتها تشدید میگیرند .

حالا معلم از بچه ها میخواهد تا با فرستادن یک صلوات سکوت را رعایت کنند و در این حال با نوشتن  "به نام خدا " پای تخته از بچه ها میپرسد که آغاز هر کاری چگونه است ؟ بچه ها : « بانام خدا » در این حال به سراغ درس و آموزش می رود. 

 

گام اول :

ابتدا آموزگار از دانش آموز میخواهد تا کتابهای خود را ببندند و لوحه ی درس جلسه ی گذشته را جهت مرور و یادآوری به پای تخته نصب کرده و میخواهد فراگیران دسته جمعی با اشاره ی معلم عبارات و آیات را بخش بخش بخوانند.

 

گام دوم :

لوحه را جمع نموده و لوحه ی درس جدید را نصب کرده و از دانش آموزان میخواهد همچنان کتابهای خود را بسته نگهدارند و معلم نوار آموزشی را در کلاس آورده وعبارات قرآنی را از نوار پخش نموده و دانش آموزان از روی لوحه و طبق دستور نوار میخوانند پس از اتمام صوت نوار، نوار را خاموش نموده و با استفاده از چوب نشانگر به عبارات اشاره نموده تا فراگیران آنها را بخش بخش بخوانند .

گام سوم :

در عبارات و ترکیبات تشدیددار،مانند « ربنّا» بخش های دارای حروف مشدّد را آموزگار در حالیکه از حرکت کوتاه  ( _َ ) به سوی علامت تشدید اشاره میکند  دانش آموزان میگویند : « َربّ »آنگاه آموزگار پس از کمی مکث ، از حرف  « ب  » با اشاره ی ثابت به حرکت  ( _َ ) اشاره میکند و سپس به حرف  « نا »  

 

« َرَبّنا  »

 باانجام این عمل دانش آموز میفهمد که حرف مشدد در واقع دوحرف است و دو بار خوانده میشود .

 

گام چهارم :

معلم این عمل را تا سه بار تکرار کرده و بچه ها آن را قرائت میکنند و از بچه ها میخواهد تا همزمان با اشاره ی وی بخش ها و کلمات را به صورت دسته جمعی بخوانند.

 

 جمع بندی مطالب و رفع نواقص :

پس از کمی تمرین آموزگار از دانش آموز میخواهدتا به صورت انفرادی نیز لوحه را بخوانند.  پرسش انفرادی را همیشه از دانش آموزان قویتر آغاز میکند . سپس میخواهد تا کتابها را باز نموده و مدت زمانی را فرصت میدهدتا دانش آموزان در قالب گروهای دو نفری برای هم عبارت را بخوانندو بعد مجددا از آنها میپرسد.

 

ارائه ی تکالیف :    بچه هاسوره ی کافرون رابخونیدوحروف تشدیددارانرا درداخل برگه بنویسیدوبیاریدوبافلش به حرکات ثابت ومتحرک ان اشاره کنید.

 

ارزیابی پایانی :  انتظار میرود در پایان این درس دانش آموز بتواند :

1 ) کلمات و ترکیبات تشدیددار را بخواند .

2 ) عبارات قر آنی را شمرده بخواند .

3 ) جایگاه تشدید را در کلمات بداند و بنویسد .

 

این مطلب در تاریخ: جمعه 27 شهريور 1394 ساعت: 8:48 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات()

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

تبلیغات

Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 1797
کل نظرات کل نظرات : 105
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 9
تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 2,916
بازدید دیروز بازدید دیروز : 7,545
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 241
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 226
آي پي امروز آي پي امروز : 315
آي پي ديروز آي پي ديروز : 305
بازدید هفته بازدید هفته : 23,439
بازدید ماه بازدید ماه : 85,562
بازدید سال بازدید سال : 181,583
بازدید کلی بازدید کلی : 1,581,783

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.196.213.0
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز : شنبه 05 اسفند 1396