close
تبلیغات در اینترنت

خاک ها- علوم اول- 9 گام گانیه

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

خاک ها- علوم اول- 9 گام گانیه

بازدید: 593

خاک ها- علوم اول- 9 گام گانیه

عنوان تدریس : خاکها                              مدت تدریس : 45دقیقه                    پایه ومقطع : اول ابتدایی

محل تدریس : اطراف مدرسه وکلاس درس    تعداد فراگیران : 20نفر                      صفحه کتاب : 62 و 63

نام مدرس : وفاپور                                  روش تدریس : 9 گام گانیه ، تفحص گروهی

 

 

اهداف :

اهداف کلی : خاکها

اهداف جزیی :

1)     فراگیران یادبگیرند که خاکها با هم تفاوت دارند .

2)     فراگیران با تفاوت ها وشباهت های انواع مختلف خاک از نظررنگ ، ذرات تشکیل دهنده وغیره آشنا شوند .

3)     فراگیران با میزان نفوذپذیری آب درانواع خاک آشنا شوند .

 

اهداف رفتاری :

1)     فراگیران خاکها را با هم مقایسه کرده وشباهت ها وتفاوت های انواع مختلف خاک را بیان نمایند . (دانش)

2)     فراگیران توضیح دهند آب ازکدام خاکها زودتر عبور می کند و علت آنرا نیز بیان نمایند . (دانش)

3)     فراگیران بتوانند با جست وجو در محیط انواع مختلف خاک را جمع آوری کنند . (مهارت)

4)     فراگیران به این نکته پی ببرند که همه ما از خاک آفریده شده ایم وبه خاک بازمیگردیم . (نگرش)

5)     فراگیران در گروه همکاری وهمفکری کنند وبه نظرات دیگران احترام بگذارند . (نگرش)

6)      فراگیران به انجام کار گروهی اشتیاق داشته باشند .(نگرش)

 

 

مواد آموزشی :

چند نوع خاک تعدادی لیوان یکبار مصرف دستکش های یکبار مصرف سفره یکبار مصرف چند عدد پایه مقداری آب بیلچه

 

 

نکات ایمنی و بهداشتی :

-         دانش آموزان در هنگام کار کردن با خاک حتما از دستکش یکبارمصرف استفاده کنند .

-         برای جمع کردن خاک به هیچ وجه دستان خود را به خاک نزنند وازبیلچه استفاده کنند .

-         بعداز انجام آزمایشات دستان خود را با آب وصابون بشویند .

 

 

رفتار ورودی :

در ابتدا سلام و احوال پرسی میکنیم . در ادامه حضور و غیاب توسط معلم انجام میگیرد (بهتر است در هنگام حضور و غیاب نام کوچک دانش آموزان را صدا بزنیم)

ارزشیابی ورودی : خب دخترهای گل من اسم هرکسی را که صدامیکنم بلند شود و به سوالات من پاسخ دهد .زهراجان در جلسه قبل گفتیم غذای ما و جانوران دیگر چگونه درست می شود ؟ آفرین به وسیله گیاهان . مریم جون شما به من بگوهرجایی که گیاه هست چه چیز دیگری هم باید باشد ؟درسته خاک . سپیده خانم بگو ببینم کدام جانوران در خاک زندگی میکنند ؟بله ، کرم ، مورچه وغیره . کی میتونه به من بگه خاک کجاها پیدا میشه ؟ کوه ، کنار دریا ، باغچه . خیلی خوبه معلومه که همتون درس را خوب یادگرفته اید .

گروه بندی : عزیزان من میخواهیم 5 گروه 4 نفره تشکیل دهیم (گروه بندی را خود معلم انجام میدهد به گونه ای که درهر گروه هم دانش آموز قوی باشد و هم دانش آموز ضعیف) خب حالا همه بروند و درگروه های خوشان بنشینند .

 

 

گام اول(ایجاد انگیزه) :

دخترهای من همه مداد رنگی هایتان را بیرون بیاورید که میخواهیم با هم نقاشی بکشیم . همه در دفتر نقاشیتان یک گلدان بکشید که در آن یک گل زیبا باشد .

آی قصه قصه قصه، نون و پنیر و پسته. امروز میخواهم یک قصه برایتان تعریف کنم. روزی روزگاری زهرا کوچولویی که خیلی به گل ها علاقه داشت. هر وقت با پدر و مادرش به پارک می رفت کلی با  گل ها حرف میزد، آن ها را ناز و نوازش می کرد. یک روز به پدرش گفت: بابا جون من می تونم یک گل در گلدانم بکارم. پدر گفت: حتما دخترم، من هم در انجام این کار به تو کمک خواهم کرد. زهرا کوچولوی قصه ما گلدانش را پشت پنجره اتاقش گذاشت. روز و شب به آن نگاه می کرد و منتظر بود که گلش بزرگ شود. مرتب به گلدانش آب می داد اما بچه ها گل زهرا بزرگ نشد. خیلی ناراحت بود تا این که رفت و ماجرا را برای پدرش تعریف کرد. پدر به زهرا گفت: دخترم شاید به این دلیل گل تو رشد نمی کند که خاک خوبی ندارد.

 

 

گام دوم(آگاه ساختن یادگیرنده از هدف):

زهرا کوچولو با خودش فکر کرد که مگر فرقی هم دارد که چه خاکی در گلدان بریزیم؟ اصلا مگر خاک ها با هم فرقی هم دارند. حالا بیایید با هم فکر کنیم و جواب سوال زهرا را بدهیم.

 

 

 

گام سوم(یادآوری پیش نیازها):

عزیزان من کیا در خانه شان باغچه یا گلدان دارند؟ آیا دیده اید که ساختمان ها را از چه چیزهایی درست می کنند؟ چه کسانی تا به حال به کوه یا کنار دریا رفته اند؟ شاید بعضی از شما زمین های کشاورزی را نیز دیده باشید.

 

 

گام چهارم(ارائه محرک)و گام پنجم(تدارک راهنمایی یادگیری):

بچه ها آماده هستید که با هم به بیرون از مدرسه برویم. (اگر در اطراف مدرسه کار ساختمان سازی انجام می شد می توانیم دانش آموزان را به بیرون مدرسه ببریم البته از قبل باید بررسی کنیم که آن محیط کاملا امن است و قبل از شروع کار تمام نکات ایمنی و بهداشتی را برایشان بازگو می کنیم مثلا از دستکش و بیلچه برای جمع آوری خاک استفاده کنند) در ادامه به همه گروه ها اعلام می کنیم که هر نوع خاکی را که می بینند جمع آوری کنند، می توانند از خاک باغچه هم استفاده کنند. به اعضای گروه اعلام می کنیم خاک های جمع آوری شده را داخل لیوان های یک بار مصرف بریزند.

بعد از اتمام کار دوباره به کلاس درس باز می گردیم و تدریس را آغاز می کنیم. با کمک اعضای گروه سفره های یک بار مصرف را روی میزها پهن می کنیم.

خوب دخترهای عزیز من همه لیوان های خاک خود را روی میز بگذارید و با استفاده از ذره بین هایی که در اختیار شما قرار داده ام و با کمک هم گروهی های خود خوب خاک را نگاه کنید.

در این مرحله از اعضای گروه می خواهیم شباهت ها و تفاوت هایی که بین این خاک ها وجود دارد را استخراج کرده و برای هم کلاسی های خود بگویند. می توانیم از بچه ها این سوال ها را بپرسیم: این خاک ها چه رنگی هستند؟ دانه های کدام خاک درشت تر و کدام ریزتر است؟ کدام خاک بسیار نرم است؟ بچه ها باید خودشان به این سوال ها با کمک هم گروهی هایشان پاسخ دهند و تفاوت ها را بیان کنند.

در این مرحله یک آزمایش انجام می دهیم با این هدف که آب از کدام خاک ها زودتر عبور می کند. در ابتدا وسایل مورد نیاز را در اختیار گروه ها قرار می دهیم و قبل از شروع آزمایش تمام نکات ایمنی و بهداشتی را ذکر می کنیم. به هر گروه سه لیوان یک بار مصرف که تا نیمه از خاک پر هستند می دهیم ( در یک لیوان خاکی با ذرات درشت،در لیوان دیگر خاکی با ذرات ریز و در آخرین لیوان خاک نرم و یک دستی مانند رس می ریزیم) به اعضای گروه اعلام می کنیم که سطح خاک را با دست فشار داده تا خوب فشرده شود. ما در ایجا سه لیوان آب داریم که اعضای گروه باید هم زمان داخل سه لیوان حاوی خاک، آب بریزند.

معلم به بچه ها می گوید: با هم منتظر می مانیم ببینیم چه اتفاقی می افتد و از بچه ها می خواهد زیر سه لیوان را خوب نگاه کنند. بچه ها می بینند که آب کم کم از انتهای لیوان ها خارج می شود. ممکن است بچه ها سوال کنند که چرا آب از یک لیوان زودتر و ازیک لیوان دیرتر خارج شد؟ معلم به آنها می گوید شما چه فکر می کنید. شاید بچه ها این پاسخ را بدهند که آب از بین سنگ های درشت راحت عبور می کند و زود از لیوان خارج می شود ودر نهایت معلم پاسخ آن ها را تکمیل می کند و می گوید: کاملا درست است هر قدر ذره های خاک کوچک تر باشد آب سخت تر می تواند از بین این ذره ها عبور کرده و بیرون بیاید.

 

 

گام ششم(فراخوان عملکرد):    

حالا من یک بار دیگر سوال زهرا را تکرار می کنم و از شما می خواهم که به سوال او پاسخ دهید. زهرا با خودش فکر می کرد که مگر خاک ها با هم فرقی هم دارند؟ از چه نظر با هم متفاوت اند؟ بچه ها باید در گروه به این سوال ها پاسخ دهند.

 

 

گام هفتم(تدارک بازخورد) :

آفرین برشما دخترهای گل من.با این راه حل حتما گل زهرابزرگ خواهد شد وزهرا هم خوشحال می شود.معلوم است که درس امروز را خوب یاد گرفته اید .

 

 

گام نهم(تکلیف خلاقانه) :

بچه ها میتوانید از بین این تکالیف یکی را به دخواه انجام دهید:

1)     تحقیق کنید که چرا کشاورزان قبل از کاشتن دانه ها ، زمین را شخم میزنند ونتیجه را درکلاس بگویید ؟

2)     یک نوع خاک انتخاب کرده ودانه ای را در آن بکارید.حالا به کمک والدین به این سوال پاسخ دهید که آیا این خاک برای این دانه مناسب است ؟

3)     یک نوع خاک انتخاب کنید وبا آن اشکالی بسازید وبه کلاس بیاورید. همچنین بگویید نام این خاک چیست وچه ویژگی هایی دارد ؟


این مطلب در تاریخ: دوشنبه 30 شهريور 1394 ساعت: 21:48 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات()

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

تبلیغات

Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 1796
کل نظرات کل نظرات : 105
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 10
تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 1,110
بازدید دیروز بازدید دیروز : 3,442
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 63
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 497
آي پي امروز آي پي امروز : 118
آي پي ديروز آي پي ديروز : 549
بازدید هفته بازدید هفته : 7,707
بازدید ماه بازدید ماه : 53,514
بازدید سال بازدید سال : 738,923
بازدید کلی بازدید کلی : 1,158,551

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.158.55.5
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز : چهارشنبه 26 مهر 1396