close
دانلود آهنگ جدید

مواد اطراف ما 1- سوم- 9 گام گانیه

مواد اطراف ما 1- سوم- 9 گام گانیه

بازديد: 1023

مواد اطراف ما 1- سوم- 9 گام گانیه

عنوان تدریس: مواد اطراف ما(1)       مدت تدریس: 45 دقیقه

محل تدریس: کلاس درس                 تعداد فراگیران: 20 نفر

 

روش تدریس: نه گام گانیه، بارش مغزی، بحث گروهی        

 صفحه: 21،22،23        پایه و مقطع: سوم ابتدایی

 

اهداف کلی: مواد اطراف ما

 

 

 

اهداف جزئی:

1. فراگیر با حالت های جامد مایع گاز آشنا باشد.

2. فراگیران بتوانند خصوصیات گاز را بیان کنند.

3. فراگیران با انواع مختلف جامد مایع گاز آشنا شوند.

 

 

اهداف رفتاری:

1. فراگیران بتوانند کاربرد خاصیت گاز را بیان کنند.(نگرشی)

2. فراگیران بتوانند با جستجو در محیط اجسامی که جامد مایع گاز هستند بیابند.(مهارتی)

3. فراگیران نسبت به انجام کار گروهی اشتیاق داشته باشند.( نگرشی)

4. فراگیران بتوانند انواع حالت های مواد را نام ببرند. (دانشی)

5. فراگیران بتوانند با آزمایش حباب بسازند.( مهارتی)

6. فراگیران بتوانند در گروه همکاری کنند. (نگرشی)

 

مواد آموزشی:  یک تکه صابون، یک لیوان آب گرم، رنده، لوله خودکار، بادکنک، آب سرد، مداد

 

 

نکات ایمنی: 

1. هنگام استفاده از رنده کراقب دست هایشان باشند که زخمی نشود.

2. در هنگام کار با وسایل با دوستان خود شوخی نکنند خطرناک است.

 

رفتار ورودی: (برقراری ارتباط، حضور و غیاب)

معلم با یک بادکنک وارد کلاس می شود.

معلم: سلام دخترای گلم

بچه ها: سلام

معلم: حالتون خوبه؟

بچه ها: بله

معلم: خداروشکر، حضور و غیاب کنیم ببینیم همه سرکلاس هستند.

اسامی دختران به تعداد فراگیران نام برده می شود.

 

 

ارزشیابی ورودی( تشخیصی)

 

 

 

ارزشیابی ورودی

درس قبل ( خوراکی ها) از تعدادی به انتخاب معلم پرسیده می شود.

 

 

ارزشیابی تشخیصی

در سال گذشته به صورت کلی با مواد آشنا شده اند و تمامی کودکان با بادکنک و حباب ساختن آشنایی دارند.

 

 

گروه بندی:

خب بچه ها من به چهار گروه دسته بندی گردم هر کس تو گروه خودش بشینه (اختیاری نیست براساس سطح معلومات هر گروه هم شاگرد قوی و ضعیف)

 

 

گام اول گانیه ( ایجاد انگیزه)

معلم با یک بادکنک وارد کلاس می شود و در حین جا به جایی بادکنک ( با سوزن طوری که بچه ها متوجه نشوند) بادش خالی می شود کوچک می شود وصدا می دهد.

معلم ماجرا را اینگونه می خواهد...

 

 

گام دوم گانیه (آگاه ساختن یادگیرنده از هدف)

بچه ها چرا بادکنک کوچک شد؟ چطوری دوباره میشه بزرگش کرد؟ توی بادکنک چی بود که صدا رو ایجاد کرد؟ اگه درس امروزو خوب گوش کنید جواب این معما رو پیدا می کنید

 

 

گام سوم گانیه( یادآوری پیش نیازها)

بعضی از بچه ها می خواهند که بادکنک را فوت کنند اما عزیزای من اینطوری نمی فهمیم که صدا از کجا اومد و بادش کجا رفت؟ به درس گوش بدید تا راه حل رو پیدا کنید.

 

 

گام چهارم گانیه (تحریک ذهن دانش آموزان) مواد آموزشی

وسایلی که گفته بودم با خودتون بیارید رو بذارید روی میز عزیزای من 10 دقیقه زمان دارید تا با وسایلتون حباب درست کنید.

دانش اموزان تکه صابون را با احتیاط رنده می کنند و در لیوان آب گرم می ریزند (با راهنمایی معلم) و با لوله خودکار سعی می کنند دایره های بزرگ و کوچک در آورند اما هرچه تلاش می کنند به نتیجه نمی رسند تا بار دوم دانش آموز  در لوله خودکار هوا وارد می کند م حباب درست می کند.  حالا بچه ها خوب فکر کنید و به من بگید چرا بار اول نتونستید حباب درست کنید بار دوم موفق شدید؟

 

 

گام پنجم گانیه ( معنی دار کردن تمام جملات رمز گذاری شده) 

مفاهیم به هم زنجیر و به یک اصل می رسند و اصول را کنار هم می گذارند

تک تک گروه به این اشاره می کنند که بار اول به لوله خودکار هوا و فشار کمی وارد کردیم که باعث میشد حباب سریع متلاشی شود ما بار دوم هوای بیشتری وارد کردیم و لوله را بیشتر وارد آب صابون کردیم تا کاملا کفی شود حباب درست شد.

آفرین دخترای باهوش من

 

 

گام ششم گانیه (فراخوان عملکرد) بارش مغزی

 بسته آموزشی( بادکنک،لیوان، و آب) را در بین گروه توزیع می کنیم و در حین پخش توضیحات لازم را می دهیم. خب دخترای من با توجه به وسایلی که دارید آزمایش کنید توی لیوان هاتون آب بریزید  و بادکنک را باد کنید و ببینید هرکدوم چه حالتی از مواد دارد؟ و چقدر در ظرفش پخش می شود؟ سر میز میرویم و اگر توضیحات لازم داشتند راهنمایی می کنیم.

 

 

 

گام هفتم گانیه (تدارک بازخورد)

آفرین به همه شما دخترای باهوشم،  خوب به بادکنک و لیوان نکاه کردید؟ هرکدوم چه حالتی از مواد است و چقدر در ظرفش پخش می شود؟

آفرین درسته آب لیوان مایع و بادکنک جامد و هوای توی بادکنک گاز است. آب به اندازه ظرفش پخش می شود ولی گاز در هوا و در همه جا پخش می شود.

 

 

بارش فکری

 

بچه ها یکم دیگه فکر کنید و بهم بگید تو محیط اطرافمون چه حالتی از مواد است نام ببرید؟ هرکی هرچی به ذهنش می رسه بگه اما نوبت را رعایت کنید تا صحبتای همه رو بشنویم  آفرین عزیزم درسته گاز مثل کپسول گاز، اجاق گاز، جامد مثل کیف، مداد مایع مثل آب ،نوشابه، روغن

 

 

 

 

 

نگرش

 بچه های خوب من تاحالا فکر کردید که هوا هم یک ماده ی است که حالت گازی داره که اگه هوا نباشه ما نمیتونیم نفس بکشیم و زنده بمونیم همه کارهای خدا از روی حکمت و دانایی اوست

 

گام هشتم گانیه( ارزیابی عملکرد)

خسته نشدید که؟؟  خوب گوش کنید و هرچی میگم انجام بدید  دو گروه بادکنکاشونو بردارند دو گروه صابون رو بریزند توی آب گرمو یک دقیقه خوب هم بزنید.  5 دقیقه زمان دارید گروهی کهد بادکنک باد کرده بئد بادش رو خالی کنه و بهم بگه هوای توی باکنک چطوری پخش میشه؟ جنس باکنک  و هوا داخلش چیه؟ و گروهی که صابون داشتند به من بگویند صابون چ حالتی داشت وبه چه حالتی تبدیل شد؟   گروه وارد بحث می شود  و هرازگاهی یک راهنمایی می کنیم

مهارت استنباط وتفسیر داده ها :

همه حواس ها پیش منه؟  بله  حالا همه ی سرگروه ها  یک مداد بردارند وبادکنک ها را باد کنند وبعد مداد را به بادکنک بزنند. خب چی شد؟ 2 دقیقه وقت دارید خوب فکر کنید وتفسیر کنید برام؟  خانم: مداد جامد است و وقتی به بادکنک که توش گاز است فشار می دهیم بادکنک می ترکد و هوایش در همه جا پخش می شود. و هرچقدر بیشتر توی بادکنک هوا وارد کنیم بزرگتر می شود.

 

 

 

 

ارزشیابی تکوینی( مرور درس)

خب کدوم گروه میتونه به من توضیح بده امروز چی یاد گرفتیم؟

 ( مرور بر درس خواهیم داشت)

 

 

گام نهم گانیه( افزایش یادگیری و انتقال )  ارزشیابی پایانی

امروز این همه درس یاد گرفتیم اما حالا چطوری باکنکمو باد کنم؟ آفرین با فشار هوا  صدای بادکنک از کجا اومده بود؟ آفرین صدای هوای توی بادکنک به هنگام پخش شدن توی هوا بود.

 

 

تکلیف خلاقانه: توی خونه یک تکه یخ بردارید و بذارید در ظزف و کمی صبر کنید و تغییرات را به دقت مشاهده کنید و بنویسد.

منبع : سايت علمي و پژوهشي آسمان
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 30 شهريور 1394 ساعت: 10:9 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات()

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی