close
تبلیغات در اینترنت
تحقیق درباره بتن رنگی
درخواست فیلم دانلود سریال جدید دانلود فیلم ایرانی دانلود فیلم خارجی
  • لیست کلیه تجربیات دبیران برای رتبه خبره و عالی

    لیست کلیه تجربیات دبیران برای رتبه خبره و عالی

  • لیست و فهرست کلیه اقدام پژوهی ها

    لیست و فهرست کلیه اقدام پژوهی ها

  • رمز های جی تی ای 5 بصورت کامل

    رمز های جی تی ای 5 بصورت کامل

  • معرفی دانشکده سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    معرفی دانشکده سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

  • معرفی دانشکده سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    معرفی دانشکده سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

  • آشنایی با دانشکده فنی انقلاب اسلامی

    آشنایی با دانشکده فنی انقلاب اسلامی

  • آشنایی با دانشکده فنی انقلاب اسلامی

    آشنایی با دانشکده فنی انقلاب اسلامی

  • آشنایی با دانشکده فنی انقلاب اسلامی

    آشنایی با دانشکده فنی انقلاب اسلامی

  • معرفی نظام آموزش عالی فیلیپین

    معرفی نظام آموزش عالی فیلیپین

  • معرفی نظام آموزش عالی ترکیه

    معرفی نظام آموزش عالی ترکیه

تبلیغات در سایت تبلیغات در سایت
  • تاریخ ارسال : شنبه 18 مهر 1394
  • بازدید : 509 مشاهده

بتن رنگی :

بتن های رنگی از طریق اضافه کردن قلیا و مواد رنگی مقاوم و سبک در داخل مخلوط به اندازه ی 8 تا 10 درصد وزن سیمان (اکر موم اکسید سرب قرمز و غیره ) یا با استفاده از سیمانهای رنگی به دست می آید . گاهی اوقات راهروها از ماسه های دارای رنگ مانند توف کوارتزیت قرمز مرمر و بقیه سنگهای رنگی ساخته می شوند .

بتنهای رنگی برای اهداف تزئینی در سازه های ساختمان و دستگاهها وپیاده روهای زیر گذر جدا کردن خطوط پر ترافیک راهروهای پارک و همچنین برای ساختن وسایل رفاه عمومی استفاده می شود .

بتن رنگي راهي براي زيبايي شهرها [7]

ساخت بناهاي با مقاومت بيشتر و در عين حال زيباتر هدف همه دست اندرکاران احداث سازه هاي مختلف است. در کنار نوع طراحي بنا، مصالح ساختماني نيز نقش عمده اي در اين مهم دارند. يکي از اين مصالح ساختماني که شايد مهمترين ، پرکاربردترين و بحث برانگيزترين آنها باشد، بتن است. حتما شما هم در خيابان و يا در نزديکي بناهاي در حال ساخت ماشينهايي را که در پشت آنها مخزنهايي در حال دوران است ديده ايد. اين ماشين ها مشغول اختلاط سيمان ، آب ، شن و ماسه براي تهيه بتن هستند. ساخت بتن به ظاهر ساده به نظر مي رسد؛ اما نکات ريز و مهمي در تهيه آن وجود دارد که ذهن محققان را به خود مشغول کرده و همواره شاهد تحقيقات مختلف در اين زمينه در نقاط مختلف جهان هستيم. در ايران نيز پژوهش هاي زيادي در ساخت بتن انجام شده است که در يکي از اين پژوهش ها که در دانشگاه تربيت مدرس صورت گرفته ، بتن رنگي با ظاهر زيباتر و مقاومت بهتر ساخته شده است. بتن عبارت است از مخلوطي از سيمان و ذرات و دانه هاي شن و ماسه با ابعاد مختلف که براي ساخت آن سيمان و آب و شن و ماسه با هم مخلوط مي شود و آنچه در تهيه اين مخلوط اهميت دارد، نسبت ترکيب شدن اجزاي مختلف است. اين ترکيب يکي از پرمصرف ترين مصالح ساختماني است که به دليل داشتن خواصي نظير مقاومت و الاستيسيته بالا از تمام مواد ديگر متمايز مي شود. به دليل همين خواص فوق العاده است که همواره تحقيقات در زمينه بتن در سراسر دنيا در حال انجام است و هدف از اين تحقيقات ساخت بتن با مقاومت فشاري بالاتر و نفوذپذيري کمتر است. در اين زمينه همه ساله مسابقات مختلفي نيز در سطح جهان برگزار مي شود که در اين مسابقات همه به دنبال بتن با خواص مکانيکي بالاتر هستند. عوامل موثر بر خواص مکانيکي بتن عبارتند از: جنس سيمان و درصد آن در ترکيب ، جنس آب که مي تواند آب آشاميدني ، آب مقطر يا حتي آب رودخانه باشد. جنس شن و ماسه و نوع دانه بندي و اندازه ذرات آن و نحوه ساختن و عمل آوري بتن. اگر عمل آوري بتن و عمليات اختلاط خوب انجام نشود، حفره هايي در بتن ايجاد شده و در اين حفره ها آب محبوس مي شود. در هواي سرد و فصل يخبندان اين آب يخ مي زند، حجم آن افزايش مي يابد و به اين ترتيب باعث ترک برداشتن بتن مي شود که افت مقاومت سازه را به دنبال دارد. ساخت يک بتن جديد با توجه به اهميت بتن در احداث سازه هاي مختلف در ايران نيز همواره تحقيقاتي در اين زمينه انجام مي شود. در يکي از اين تحقيقات که در گروه سراميک بخش مهندسي مواد دانشگاه تربيت مدرس ، توسط مهندس سيدبدرالدين احمدي به سرپرستي دکتر رسول صراف ماموري به انجام رسيد، بتن رنگي با روش جديد و به کمک رنگدانه هاي مختلف ساخته شد. در اين طرح با استفاده از رنگدانه هاي سراميکي و فلزي نمونه هايي از بتن قهوه اي ، سبز، زرد، سفيد، سياه ، قرمز، نارنجي و آبي تهيه شده است. با توجه به اين که رنگدانه هاي سراميکي مورد استفاده در اين طرح داراي دانه بندي بسيار ريزي است ؛ لذا توزيع يکنواخت و همگني را در بتن ايجاد مي کند و علاوه بر آن مقدار مورد استفاده رنگدانه ها بسيار اندک و درصد ناچيزي از کل ترکيب است. بنابراين هزينه زيادي را تحميل نمي کند و قيمت تمام شده بتن رنگي خيلي بيشتر از بتن معمولي نيست. براي تهيه اين بتن حدود 1تا 3درصد از رنگدانه مورد نظر در شرايطي که بتن تحت عمل آوري است به مخلوط اضافه مي شود و بقيه مراحل کار در حد زيادي مشابه ساخت بتن معمولي است. نکته قابل توجه در اين مساله اين است که براي ساخت قطعات و احجام بزرگ ، مي توان به جاي رنگي کردن کل توده جسم فقط لايه رويي آن را رنگي تهيه کرد و توده دروني جسم به رنگ معمولي بتن باشد. رنگدانه هاي مورد استفاده به طور کلي رنگدانه ها به 7گروه عمده تقسيم مي شوند که عبارتند از: رنگدانه هاي رنگي ، رنگدانه هاي سياه ، رنگدانه هاي فلزي ، رنگدانه هاي دارويي ، رنگدانه هاي آرايشي و رنگدانه هاي غذايي. مهمترين رنگدانه هاي سفيد اکسيد تيتانيوم ، رنگدانه هاي بر پايه روي ، رنگدانه هاي بر پايه سرب ، اکسيد آنتيموان و اکسيد زيرکونيوم است. رنگدانه هاي رنگي معمولا از نوع اکسيد، کرومات ، سيانيد و ترکيبات کادميوم است. مهمترين رنگدانه هاي سياه از نوع دوده (کربن سياه)، گرافيت ، اکسيد آهن سياه و ترکيب مس کروم سياه است که ترکيب آخر به کروم کاپرسياه معروف است. رنگدانه هاي فلزي معمولا از نوع پولکهاي آلومينيوم ، پولکهاي برنز طلايي ، پولکهاي روي ، پولکهاي فولاد زنگ نزن و پولکهاي نيکل است. رنگدانه هاي دارويي ، آرايشي و غذايي ترکيباتي هستند که در تهيه مواد آرايشي ، انواع قرصها و کپسول ها و نيز تغيير رنگ در محصولات غذايي کاربرد دارند. رنگدانه هاي سراميکي بيشتر از نوع رنگي ، سفيد، سياه و فلزي است. مزاياي بتن رنگي ايده ساخت بتن رنگي زماني در ذهن محققان دانشگاه تربيت مدرس قوت گرفت که کاربردهاي مختلف آن در زندگي بشر بررسي و مفيد بودن آن ثابت شد. از جمله موارد کاربرد بتن رنگي ، جدول بندي و خطکشي خيابان ها، رنگ آميزي ساختمان هاي بتني شهر که هم بر زيبايي معابر مي افزايد و هم عمر سازه را افزايش مي دهد. استفاده در ميادين ورزشي و استاديوم ها براي رنگ آميزي سکوهاي تماشاچيان و يا موارد مشابه نيز مي تواند کاربردهاي ديگر بتن رنگي باشد. همچنين براي اين نوع بتن مي توان کاربردهاي نظامي نيز در نظر گرفت. به طور مثال مي توان به استفاده از آن در رنگي ساختن سازه هاي بتني محل حفاظت هواپيماهاي جنگي و انبار مهمات مکانهاي نظامي اشاره کرد که هم به استتار سازه کمک مي کند و هم با انتخاب صحيح رنگدانه ها امکان تقويت بتن در مقابل عوامل محيطي فراهم مي شود. ساخت بتن رنگي در مقايسه با بتن معمولي هزينه بيشتري دارد؛ ولي اين هزينه چندان قابل توجه نيست. شايان ذکر است که اين بتنها علاوه بر زيبايي خاص ، در مقايسه با انواع ديگر با توجه به حذف مراحل تعمير و نگهداري و نقاشي مجدد مقرون به صرفه تر است. به طور معمول ، در مواردي نظير خطکشي و جدول بندي معابر که بايد از رنگهاي خاصي استفاده شود، سازه با بتن معمولي ساخته شده و سطح خارجي آن با رنگهاي معمولي رنگ آميزي مي شود که اين رنگ چون به صورت يک پوشش خارجي است ، در معرض تخريب هاي محيطي قرار دارد و مرتب بايد تعمير و نقاشي مجدد شود. در حالي که بتن رنگي دوام بيشتري دارد و رنگ آن ثابت است. در اين پژوهش ، قطعات ساخته شده از بتن رنگي تحت آزمايش هاي مختلف معمول در کنترل کيفيت بتن قرار گرفت که از آن جمله سنجش مقاومت فشاري و مقاومت کششي بتن است. نتايج تحقيقات نشان داد رنگدانه ها مقاومت فشاري و کششي اکثر نمونه ها را تقويت کرده است. آزمايش معمول ديگر در ارتباط با بتن دوام 7روزه و 28روزه است. به اين معني که بعد از 7روز و سپس 28روز از ساخت بتن ، مقاومت سازه سنجيده مي شود. در اين آزمايش ها نيز بتنهاي رنگي کيفيت قابل قبولي داشتند نتايج اين تحقيق در يک کنفرانس بين المللي نيز ارائه شده است. رنگدانه هاي مورد استفاده در ساخت اين بتن کاملا ابتکاري است و در ايران بتن رنگي با اين روش براي اولين بار ساخته شده است و در کشورهاي ديگر سابقه نداشته است

 بتن رنگی (مقاله)[4]

بتن يکي از کاربردي ترين مواد سراميکي بوده و بيش ار هفتاد درصد ساخت و سازمصالح ساختماني به وسيله آن صورت مي گيرد .در اين تحقيق اثر رنگدانه سراميکي بر روياستحکام فشاري و قدرت رنگي بتن مورد بررسي قرار گرفت . نتايج نشان داد که رنگدانهسراميکي استحکام بتن را در برخي موارد کاهش داده و بعضا‏"‏ افزايش نيز مي دهد کهاين اثر در مورد رنگدانه سبز،نمودبيشتري داشت . نتايج نشان داد که هرقدر رنگدانهريزتر بوده قدرت رنگي و استحکام بتن افزايش بيشتري نشان مي دهد که به منظور تحليلبهتر نتايج از سطح مقطع نمونه ها توسط ميکروسکوپ الکتروني عکس گرفته شده و ساختارمورد بررسي قرار گرفت . همچنين پودر شيشه در نسبتهاي مختلف ودانه بندي مختلفجايگزين سيمان شده و به بتن اضافه گرديد .ذرات شيشه در سنين پايين استحکام بتنراکاهش ولي در سنين بالا افزايش نشان داد . ذرات شيشه به دليل افزايش تعداد پيوندهاو همچنين افزايش تعداد نقاط جوانه زني استحکام بتن را افزايش مي يابد . طبق نتايجبدست آمده هرچقدر ذرات شيشه ريزتر باشد بتن استحکام بيشتري از خودنشان مي دهد . همچنين اثر دما و ميکروسيليس بر روي استحکام فشاري نيز مورد بررسي قرار گرفت ونتايج بدست آمده مورد بررسي قرار گرفت .

آسفالت رنگی از نظر مهندس مختاریان[5]

محمدرضا مختاریان، از مجریان طرح تولید این آسفالت در تبیین ویژگیهایآسفالت ابداعی گفت: 75 درصد مواد اصلی این نوع آسفالت را که پس از چهار سال تحقیق‌تهیه شده ترکیبات پلیمری تشکیل می‌دهند.

این آسفالت که در رنگهای متنوعقابل تولید است در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم بوده و رنگ آن در مقابل خورشید وهوای سرد و گرم تغییر نمی‌کند.

وی مهمترین ویژگی این آسفالت سرد را قابلبازیافت بودن آن عنوان کرد و افزود: 50 درصد مواد اولیه این آسفالت قابل بازیافتاست که از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌کند. همچنین سه برابر آسفالت‌های امروزیاستقامت داشته و باعث ایجاد ترک در جاده ها نمی‌شود.
مختاریان هزینه تولیداین آسفالت را نسبت به آسفالتهای معمولی بسیار مقرون به صرفه دانست و خاطر نشانکرد: این آسفالت توسط وزارت راه تایید شده است اما عدم حمایت و استقبال مناسب ازسوی برخی مسئولان تولید این محصول را با مشکلاتی مواجه کرده است.
در حالیکهکشورهای عربی، آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان از تقاضا کنندگان اصلی خرید ایننوع آسفالتها هستند. به طوری که ماهانه حدود 300 تن رنگ ترافیکی به کشور آذربایجانصادر می‌شود.  

مدیرعامل نخستین شرکت تولید کننده آسفالت سرد رنگی تک جزئیدرباره مزایای آسفالت سرد نسبت به آسفالتهای معمولی گفت: هر سانیتمتر از آسفالتمعمولی تنها 620 کیلوگرم وزن را می‌تواند تحمل می‌کند در حالیکه آسفالتهای سرد درمقابل بیش از دو تن وزن مقاوم هستند و تا پنج سال هزینه‌ای را به بار نخواهند آورد.

وی موارد استفاده از این آسفالت را در پارکها، پیاده‌روها، پشت بامها، خطوطعابر پیاده، خطوط عبور موتور سیکلت، خیابانها، ایستگاه‌ها، سالنها و ... عنوان کرد .مختاریان در پایان ضمن اشاره به ساخت ماشین آلات تهیه این آسفالت توسطمتخصصان این شرکت داخلی تصریح کرد:‌ تجهیزات ساخت این آسفالت شامل راکتورهای تحتفشار (برای ساخت خمیر رنگ)، مخازن نگهداری و مخازن هموژن است که تماما خودکار بودهو توان تولید روزانه 50 تن مواد آسفالت را دارند.

آسفالت رنگی از نظر مهندس یوسفی

به گزارش ايلنا، يوسف يوسفي، مدير توليد كارخانه سازنده آسفالت سرد و رنگي راه بسپار، با بيان اين مطلب، افزود: اين نوع آسفالت كه از نوع پليمر پيشرفته قابل بازيافت است، با اتكاء بر دانش كاملا ايراني در اين شركت توليد شده و از حيث تك جزيي، حافظ محيط زيست است و براي اولين بار در جهان توليد شده است.

وي، افزود: رنگي بودن اين نوع آسفالت در نوع خود بي‌‏نظير است و هم‌‏اكنون در مناطق مختلفي از كشور در حال اجراء و بهره‌‏برداري است.

مدير توليد شركت راه بسپار، از ديگر ويژگي‌‏هاي اين آسفالت را كم وزن بودن و خاصيت رنگ‌‏پذيري آن عنوان كرد و اظهارداشت: آسفالت‌‏هاي سرد رنگي توليد شده قابليت استفاده در روكش آسفالتي كم ضخامت براي پل‌‏هاي فلزي، سطوح پياده رو، ايستگاه اتوبوس و استخرها را دارا است كه در مقايسه با رنگ‌‏هاي پلاستيكي موجود براي خط كشي سطح آسفالت خيابان‌‏ها و ميدان‌‏هاي ورزشي بسيار مقاوم‌‏تر و در عين حال با صرفه‌‏تر است.
يوسفي، در پايان اظهار داشت: استفاده از آسفالت سرد پليمري به عنوان عايق بام ساختمان‌‏ها، يكي ديگر از موارد كاربري اين پليمر بسيار پيشرفته است و به خصوص به دليل سبكي فوق‌‏العاده هر متر مربع از اين پليمر، فشاري كه بر واحد بام‌‏ها وارد مي‌‏كند، به مراتب از ديگر انواع پوشش‌‏هاي عايقي سبك‌‏تر
است .

آسفالت رنگی (مقاله )[4]

رشد تکنولوژی و پیشرفت روز افزون که درزمینه جاده سازی شده است سبب گردید تا انواع آسفالت منجمله آسفالت سطحی مورد توجهفراوان قرار گیرد. این نوع اسفالت ، بدلیل سادگی اجرا، اقتصادی بودن و قابلیت تولیدرنگهای مختلف مورد توجه خاص بوده است . دراین تحقیق ابتدا شناخت جامعی از آسفالتسطحی ارائه شده و پس از معرفی انواع آن ، پارامترهای اصلی از مواد و مصالح تشکیلدهنده و همچنین خصوصیات فیزیکی آنها از قبیل مقاومت فشاری، مدول گسیختگی و.... ازاین آسفالت ، معرفی و مورد تحلیل قرار گرفته است . هدف از این کار مقایسه بینخصوصیات مذکور و میزان مقاومت سایشی مجموعه آسفالتی بوده است . به عبارت دیگر هدفآن بوده است که قبل از تولید آسفالت بصورت انبوه با انجام آزمایش بر روی نمونه هایآزمایشگاهی ، سنجش دقیقی از طرح در اختیار قرار گیرد . برای این منظور در فصل اولاین تحقیق شمای کلی از تولید و موارد کاربرد آسفالت سطحی ارائه شده است . در فضلدوم توضیح کامل و جامع از پارمترهای تولید، و معیارهای دقیق انتخاب مصالح ، بهمراهروش بهینه طراحی و تولید آسفالت سطحی و همینطور مراقبتهای بعد از اجرا مرور شده است . در فصل سوم ابتدا دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز جهت تولید نمونه و سپس انجامآزمایش سایش به همراه جزئیات آن توضیح داده شده است که پس از آن ، شیوه محاسباتبرای مقادیر مصرفی مواد و مصالح ، جهت تولید نمونه های آسفالتی و همینطور روشاستفاده از دستگاه ‏Wet Track Abrasion Tester‏ برای بدست آوردن میزان سایش نمونههای آسفالت سطحی ارائه شده است . در فصل چهارم این تحقیق ، نتایج آزمایشات انجامشده ، با استفاده از دو نوع قیر ‏MC250‏ و 100/85 ( به ترتیب قیر محلول و قیرخالص ) تولیدی در پالایشگاه اصفهان به همراه چهار نوع مصالح رنگی منتخب از مصالحتولید شده در کشور، ارائه شده و در فصل پنجم به بحث و نتیجه گیری درباره نتایج حاصلاز آزمایشها پرداخته شده است . نتایج حاصل از آزمایشها نشان داده اند که مقدار سایشآسفالت سطحی با کاهش وزن نمونه پس از اتمام آزمایش ، در واحد سطح رابطه مستقیم داردو مقدار سایش آن از سه بخش کنده شدن سنگدانه ها ، خرد شدن آنها و سائیده شده مجموعهآسفالتی ناشی می شود . همچنین مقاومت سایشی مجموعه آسفالتی با مقادیر سختی ، مقاومتفشاری و مدول گسیختگی سنگدانه های رنگی رابطه مستقیم دارد . از آنجاییکه سنگدانههای رنگی بکار رفته از کانیهای مختلف و معادن مختلف تشکیل شده اند ، لذا مقاومتهایفوق الذکر از قبیل مقادیر سختی ، مقاومت فشاری و مدول گسیختگی با یکدیگر متفاوتبوده است که سبب گردیده تا بهنگام تولید آیفالت سطحی با مصالح رنگی قرمز ، سفید،سبز و زرد مقاومت سایشی متفاوتی بدست آید . ترتیب مقاومت سایشی به این صورت بودهاست که آسفالتهای تولید شده با مصالح به رنگ سبز، سفید، زرد و قرمز به ترتیببیشترین مقاومت سایشی را برای مجموعه آسفالت سطحی نتیجه داده اند که با توجه بهنتیجه تحقیق این ترتیب مقاومتی تا حد بسیار بالا به خصوصیات فنی سنگدانه ها بستگیداشته است . همچنین نوع قیر مصرفی نیز از پارامترهای مستقیم در نگهداشت مصالحسنگدانه ای در روزهای اولیه بازگشایی ترافیک می باشد و میزان حرارت قیر بهنگام پخشباید متناسب با نوع سنگدانه ها انتخاب گردد

 

آسفالت رنگی در آسفالت نمونه [1]

طرح اختلاط آسفالت توپکای رنگی

1-آزمایشات دانه بندی مصالح سنگی :

 تعداد سه نوع مصالح شکسته کوهی بطور تفکیک و پرورش تجزیه مکانیکی و شستشو طبق استاندارد AASHTO-T27دانه بندی شده و منحنی دانه بندی آنها در شکل شماره یک الی سه گزارش گردیده است .

1- الف- منحنی شن شکسته درشت (بادامی ) با اندازه اسمی 5 الی 19 میلیمتر و بشماره آزمایشگاهی 6160 در شکل شماره یک ترسیم گردیده است .

1- ب – منحنی شن شکسته میاندانه (نخودی ) با اندازه اسمی 5 الی 5/12 میلیمتر و بشماره آزمایشگاهی 6161در شکل شماره 2 ترسیم گردیده است .

1- ج- منحنی ماسه شکسته و فیلر بعنوان ریز دانه با اندازه اسمی صفر الی 5 میلیمتر و بشماره آزمایشگاهی 6162 در شماره 3 ترسیم گردیده است .

2- تعیین مرغوبیت مصالح سنگی :

آسفالت لازم فیزیکی جهت تعیین کیفیت سنگدانه های درشت و ریز برابر روشهای استاندارد انجام شده که نتایج حاصله بشرح ذیل و در جدول شماره چهار گزارش گردیده است .

2- الف تعیین افت وزنی در مقابل سایش بروش لوسAASHTO-T96

2- ب تعیین هم ارز ماسه ای AASHTO-T176

2- جتعیین حدود اتربرگAASHTO-T90

2-د تعیین درصد تطویل و تورق دانه هاB.S.812

2- ه تعیین درصد شکستگی در دو جبهه

2- و تعیین افت وزنی در برابر یخبندان AASHTO –T103

3 - آزمایشات قیر:

یک نمونه از قیر خالص 60-70 و شماره آزمایشگاهی 843186 انتخاب و مورد آزمایشات لازم قرار گرفت و نتایج آزمایشات و در مطابقت با حدود مشخصات استاندارد در جدول شماره 5 بیان شده است .

4- آزمایشات مخلوط مصالح سنگی :

با توجه به نتایج حاصله از دانه بندی مصالح و به منظور دستیابی به فرمول کارگاهی و با در نظر گرفتن حدود مشخصات دانه بندی شماره IV جدول 18-3 نشریه 101 سازمان مدیریت برنامه ریزی نسبت های اختلاط مصالح سنگی به شرح زیر تعیین می گردد :

4- الف- شن درشت دانه (6160)به مقدار ده (10) درصد وزنی

4- ب شن میاندانه (6161) به مقدار سی و پنج (35) درصد وزنی

4- ج ماسه ریزدانه (6162)به مقدار پنجاه و پنج ( 55) درصد وزنی

منحنی مخلوط مصالح سنگی در شکل 4 ترسیم شده است .

 

 

 

 

فرمول کارگاهی .و استفاده شده در طرح

مناسبترین منحنی مخلوط آزمایشگاهی

میانگین حدود مشخصات

حدود مشخصات دانه بندی نوع IV

اندازه الک

100

100

100

100

4/3

95

94

95

90-100

2/1

59

55

59

44-74

4

43

49

43

28-58

8

14

11

14

7-21

50

6

6

6

2-10

200

 

5- آزمایشات وزن مخصوص مصالح سنگی :

 آزمایشات فیزیکی تعیین وزن مخصوص ظاهری حقیقی و در صد جذب آب دانه های مصالح سنگی مانده روی الک نمره 8 مطابق با استاندارد AASHTO-T85 و همچنین به روی دانه های سنگی رد شده از الک نمره 8 و مانده الک نمره 200 بر اساس استاندارد AASHTO-T100  انجام پذیرفته و نتایج حاصل در جدول شماره 7 گزارش گردیده است .

6- مشخصات مخلوط آسفالتی :

 نمونه های مختلف آسفالتی با فرمول دانه بندی کارگاهی یکنواخت و درصدهای قیری متغیر تهیه و بروش مارشال با تراکم سنگین (75ضربه ) ساخته شده و نتایج آزمایشات بدست آمده بشرح ذیل میباشد :

6- الف- تعیین وزن مخصوص حقیقی مخلوط متراکم بر اساس استاندارد AASHTO-T166

6- ب- تعیین پایداری  (stability)و روانی ( flow) به استناد ASTM-D-1559

6- ج تعیین جذب قیر مصالح سنگی

6- د تعیین درصد فضای خالی مخلوط آسفالت متراکم(voids)   فضای پر شده با قیر(V.F.A)   فضای خالی بین مصالح سنگی  (V.M.A)  به استناد محاسبات مندرج در نشریه (ASPHALT INSTITUTE MS2) تعیین گردید که منحنی تغییرات درصد قیر با پارامترهای فوق در شکل 8 ترسیم شده است .

7 -تعیین مقدار قیر بهینه :

با توجه به اصول مندرج در نشریه ASPHALT INISTITUTE 1993  و با در نظر گرفتن منحنیهای شکل 5 و مشخصات اعلام شده در نشریه 101سازمان مدیریت و برنامه ریزی مناسبترین در صد قیر نسبت به کل مخلوط آسفالتی با دانه بندی و نسبتهای ذکر شده برابر 1/5 پیشنهاد میگردد .

 بدیهی است هرگونه تغییری در مصالح سنگی و دانه بندی و یا نسبتهای اختلاط بوجود آید مقدار قیر بهینه و سایر پارامترها تغییر نموده و کنترل مجدد همه فاکتورها الزامی است .

ضمنا نتایج آزمایش نسبت متوسط مقاومت سه نمونه آزمایشگاهی مارشال که 24 ساعت در شرایط مستغرق در آب (1- +60 )درجه سانتیگراد با سه نمونه نظیر که 35 دقیقه در آب نگهداری و آزمایش شده و مطابق با بند (ب-18-8-3 ) مشخصات فنی و عمومی میباشد برابر 80 درصد حاصل گردیده است .

 

 

 

 

 

 

 

منابع

1-  مقاله های آسفالت نمونه

2-  سایت خبری ایسنا

3-  WWW.ASIANEWS.IR

4-  http://dbase.irandoc.ac.ir.htm

5-   http://www.irancivilcenter.com/fa/news/view.php?news_id=52

6-  http://hamestersport.persianblog.com/

7-  http://www.irceo.org/default.asp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرزاد اسحقی              گرایش کارهای عمومی ساختمان چکیده

بتن رنگی :

بتن های رنگی از طریق اضافه کردن قلیا و مواد رنگی مقاوم و سبک در داخل مخلوط به اندازه ی 8 تا 10 درصد وزن سیمان (اکر موم اکسید سرب قرمز و غیره ) یا با استفاده از سیمانهای رنگی به دست می آید . گاهی اوقات راهروها از ماسه های دارای رنگ مانند توف کوارتزیت قرمز مرمر و بقیه سنگهای رنگی ساخته می شوند .

به طور کلي رنگدانه ها به 7گروه عمده تقسيم مي شوند که عبارتند از: رنگدانه هاي رنگي ، رنگدانه هاي سياه ، رنگدانه هاي فلزي ، رنگدانه هاي دارويي ، رنگدانه هاي آرايشي و رنگدانه هاي غذايي. مهمترين رنگدانه هاي سفيد اکسيد تيتانيوم ، رنگدانه هاي بر پايه روي ، رنگدانه هاي بر پايه سرب ، اکسيد آنتيموان و اکسيد زيرکونيوم است. رنگدانه هاي رنگي معمولا از نوع اکسيد، کرومات ، سيانيد و ترکيبات کادميوم است. مهمترين رنگدانه هاي سياه از نوع دوده (کربن سياه)، گرافيت ، اکسيد آهن سياه و ترکيب مس کروم سياه است که ترکيب آخر به کروم کاپرسياه معروف است. رنگدانه هاي فلزي معمولا از نوع پولکهاي آلومينيوم ، پولکهاي برنز طلايي ، پولکهاي روي ، پولکهاي فولاد زنگ نزن و پولکهاي نيکل است. رنگدانه هاي دارويي ، آرايشي و غذايي ترکيباتي هستند که در تهيه مواد آرايشي ، انواع قرصها و کپسول ها و نيز تغيير رنگ در محصولات غذايي کاربرد دارند. رنگدانه هاي سراميکي بيشتر از نوع رنگي ، سفيد، سياه و فلزي است.

بتنهای رنگی برای اهداف تزئینی در سازه های ساختمان و دستگاهها وپیاده روهای زیر گذر جدا کردن خطوط پر ترافیک راهروهای پارک و همچنین برای ساختن وسایل رفاه عمومی استفاده می شود

 

آسفالت رنگی

75 درصد مواد اصلی این نوع آسفالت را که پس از چهار سال تحقیق‌تهیه شده ترکیبات پلیمری تشکیل می‌دهند. این آسفالت که در رنگهای متنوعقابل تولید است در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم بوده و رنگ آن در مقابل خورشید وهوای سرد و گرم تغییر نمی‌کند . از مهمترین ویژگی این آسفالت سرد قابلبازیافت بودن آن است ومی توان  افزود: 50 درصد مواد اولیه این آسفالت قابل بازیافتاست که از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌کند. همچنین سه برابر آسفالت‌های امروزیاستقامت داشته و باعث ایجاد ترک در جاده ها نمی‌شود.  هزینه تولیداین آسفالت نسبت به آسفالتهای معمولی بسیار مقرون به صرفه است  و این آسفالت توسط وزارت راه تایید شده است اما عدم حمایت و استقبال مناسب ازسوی برخی مسئولان تولید این محصول را با مشکلاتی مواجه کرده است.  در حالیکهکشورهای عربی، آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان از تقاضا کنندگان اصلی خرید ایننوع آسفالتها هستند. به طوری که ماهانه حدود 300 تن رنگ ترافیکی به کشور آذربایجانصادر می‌شود مدیرعامل نخستین شرکت تولید کننده آسفالت سرد رنگی تک جزئیدرباره مزایای آسفالت سرد نسبت به آسفالتهای معمولی گفت: هر سانیتمتر از آسفالتمعمولی تنها 620 کیلوگرم وزن را می‌تواند تحمل می‌کند در حالیکه آسفالتهای سرد درمقابل بیش از دو تن وزن مقاوم هستند و تا پنج سال هزینه‌ای را به بار نخواهند آورد.وی موارد استفاده از این آسفالت را در پارکها، پیاده‌روها، پشت بامها، خطوطعابر پیاده، خطوط عبور موتور سیکلت، خیابانها، ایستگاه‌ها، سالنها و ... عنوان کرد.  در پایان ضمن اشاره به ساخت ماشین آلات تهیه این آسفالت توسطمتخصصان داخلی می توان تصریح کرد:‌ تجهیزات ساخت این آسفالت شامل راکتورهای تحتفشار (برای ساخت خمیر رنگ)، مخازن نگهداری و مخازن هموژن است که تماما خودکار بودهو توان تولید روزانه 50 تن مواد آسفالت را دارند.