close
تبلیغات در اینترنت
تحقیق درباره تغذیه مناسب و کاربردی
درخواست فیلم دانلود سریال جدید دانلود فیلم ایرانی دانلود فیلم خارجی
  • لیست کلیه تجربیات دبیران برای رتبه خبره و عالی

    لیست کلیه تجربیات دبیران برای رتبه خبره و عالی

  • لیست و فهرست کلیه اقدام پژوهی ها

    لیست و فهرست کلیه اقدام پژوهی ها

  • رمز های جی تی ای 5 بصورت کامل

    رمز های جی تی ای 5 بصورت کامل

  • معرفی دانشکده سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    معرفی دانشکده سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

  • معرفی دانشکده سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    معرفی دانشکده سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

  • آشنایی با دانشکده فنی انقلاب اسلامی

    آشنایی با دانشکده فنی انقلاب اسلامی

  • آشنایی با دانشکده فنی انقلاب اسلامی

    آشنایی با دانشکده فنی انقلاب اسلامی

  • آشنایی با دانشکده فنی انقلاب اسلامی

    آشنایی با دانشکده فنی انقلاب اسلامی

  • معرفی نظام آموزش عالی فیلیپین

    معرفی نظام آموزش عالی فیلیپین

  • معرفی نظام آموزش عالی ترکیه

    معرفی نظام آموزش عالی ترکیه

تبلیغات در سایت تبلیغات در سایت
  • تاریخ ارسال : جمعه 17 مهر 1394
  • بازدید : 459 مشاهده

تغذیه کاربردی

اصول تغذیه کاربردی در قلب و عروق ، فشار خون ، چربی خون ، دیابت و یبوست

  تجویز رژیم غذایی همیشه به معنای کاهش میزان غذای دریافتی نمی باشد . بلکه در حقیقت اصلاح برنامه غذایی افرادی است که مبتلا به چربی خون ، دیابت ، فشار خون ، یبوست ،و مشکلات قلب و عروق شده اند .

بنابر این افرادی که مبتلا به یکی از موارد ذکر شده می باشند بیمار نبوده بلکه باید در تغذیه و روش زندگیlife style  خود تغییراتی ایجاد کند.

تغییر در روش زندگی و تغذیه

امروزه بدلیل حجم بالای کار، زندگی ماشینی نظیر استفاده از کامپیوتر ، تماشای تلویزیون ، عدم تحرک و عدم انجام حرکات ورزشی منظم و تغذیه مناسب ،  بروز بیماری های مزمن شايع مي باشد .

توصیه های برای تغییر در روش زندگی

 حداقل روزانه نیم ساعت پیاده روی کنید

چنانچه از اتومبیل استفاده می کنید آن را دورتر از مقصد خودتان پارک کنید تا مجبور شويد پیاده روی کنید

اگر از اتوبوس استفاده می کنید سعی کنید یک ایستگاه جلوتر پیاده شود

هنگام خرید پول اضافه با خود نبرید تا همان قدر که مورد نیازتان می باشد خرید کنید

هنگامی که گرسنه  هستید به خرید نروید

  توصیه های برای تغییر در تغذیه

 از برشته کردن نان خودداری کنید

ماکارونی را به روش ایتالیایی مورد مصرف قرار دهید ( پس از آبکش کردن بدون دم کردن مصرف کنید)

برای نوشیدن چای به جای مصرف قند ، رطب و خرما : از توت ، کشمش قرمز و خرما زرد خشک (زاهدی) به مقدار کم استفاده کنید

 از مصرف پوره سیب زمینی و پوره هویج خودداری کنید . زيرا چربي و قند خون شما را بالا مي برد

از مصرف بیش از اندازه توصیه شده روغن و چربی ها حتی روغن زیتون و سایر روغن های مایع و گوشت های پر چرب خودداری کنید .

 سعی کنید غذا های خودتان را به صورت آب پز ، کبابی ، فر پز ، بخار پز طبخ کنید

قبل از پخت مرغ پوست و در مورد گوشت  چربی های اضافه را بگیرید . همچنين پس از طبخ چربي هاي اضافه را بگيريد .

از مصرف بیش از اندازه نمک و مواد غذایی شور ( شور ها و خیار شور ،) ، و پر نمک ( چیپس ،

سوسیس و کالباس ، انواع ترشي ...) خودداری کنید

  از مصرف بیش از 3 عدد تخم مرغ در هفته خودداری کنید . يا چنانچه مايلد هر روز خوردن تخم مرغ

ميل كنيد به جاي 1 عدد تخم مرغ كامل از 2 عدد سفيده استفاده كنيد

روزانه 6تا 8 لیوان (1  تا 2 لیتر) آب و مایعات بنوشید

از مصرف بیش اندازه آجیل به دلیل به دلیل افزایش چربی خون  و میوه های خشک شده مثل برگه ها ( مثلا برگه زرد آلو ) بدلیل داشتن قند فراوان پرهیز کنید

میتوانید از چای و قهوه به دلخواه استفاده کنید ، اما 2 نکته را باید رعایت کنید :

اول اینکه هر چه کم شیرین تر باشد بهتر و سالم تر است ، یا با مقدار کمی توت  خشک یا کشمش

قرمز و یا خرما خشک زرد زاهدی بنوشید .

دوم اینکه هرچه  کم رنگ تر باشد خاصیت دارویی آنها بهتر اثر می کند.

 

برای تغییر طعم غذا می توانید به دلخواه از سبزی ها ، سیر ترشی کم نمک ، سالاد و آب لیمو تازه و انواع چاشنی های طبیعی مانند زعفران و غیره استفاده کنید

اگر برای کنترل دیابت از دارو استفاده می کنید ، حتما غذا را سر ساعت مشخص و به مقدار مشخص مصرف کنید تا دچار کاهش قند خون نشوید

در صورت امکان روزانه حداقل نیم ساعت پیاده روی کنید ( اگر مشغله  کاری شما زیاد است

میتوانید هنگام کار و یا دیدن تلویزیون درجا راه بروید . هم برنامه مورد علاقه خودتان را دیده اید و هم موجبات سلامتی شما فراهم می شود

فیبر غذایی

توصیه می شود سبزی جات ( صیفی جات ) ومیوه هایی را که پوست آنها قابل خوردن است با پوست 

و آهسته بجوید . دلیل آن اینست که این مواد غذایی حاوی فیبر غذایی می باشند که برای کنترل چربی خون ، فشار خون ، يبوست ، دیابت ، بیماری های قلب و عروق بسیار مفید می باشد.

جلوگیری از یبوست

  برای کنترل و پیشگیری از یبوست به چند نکته باید توجه نمود :

1/ صبح پس از بیدار شدن 4-2 لیوان آب خنک بنوشید

2/ فعالیت بدنی داشته باشید مثل پیاده روی و دراز نشست

3/ از مصرف بیش از اندازه موز خودداری کنید چرا؟

به این دلیل که فیبر غذایی اگر زیاد مصرف شود بر عکس خود باعث یبوست می شود

 مرکبات یکی ديگر از مواد غذایی گیاهی است که دارای فیبر غذایی بسیار مفید  برای کنترل فشار خون ، چربی خون  ،‌ ديابت و یبوست می باشد . ولی باید دقت نمود که اگر پوست آن را گرفتید ، لیف های زرد رنگی را که  بر روی آن باقی مانده است نگیرید. اين مواد همان فيبر هاي غذايي مي باشد كه بسيار براي پيشگيري و كنترل موارد ذكر شده در بالا بسيار سودمند مي باشد .

  یکي دیگر از مواد غذایی مهم و مناسب برای کنترل چربی خون ، دیابت و یبوست مصرف حبوبات می باشد

مثلا  با توجه به فصل اگر شما باقلا مصرف می کنید بهتر است آنرا با پوست بخورید ( منظور غلاف نمی باشد )